Ще се превърнe ли България в автоморга на стари дизелови автомобили от Западна Европа, след като екоизискванията в много държави се затягат? Някои страни като Германия например, дори получиха право да забраняват старите дизели в градовете. На този фон, данните на Пътна полиция показват, че подмладяването на автопарка в страната е почти незабележимо.

Въпреки европейските политики за ограничаване на старите дизели подновяването на автопарка в България все още изглежда по-скоро като далечна мечта. Последните данни на Пътна полиция показват, че всички превозни средства в страната са малко над 3,6 милиона. Близо 65% от колите са над 15 години. Превозните средства с дизелов двигател са около 1,6 милиона.

Полицейски инспектор Вътю Христов, Пътна полиция - София: Тази година наблюдението ни е, че повечето от автомобилите, които се регистрират в сектор Пътна полиция са нови автомобили. По-малко са от миналата година употребяваните автомобили. Повечето автомобили в страната са дизелови, които се регистрират. По-малко са бензиновите.
Калин Митов, шофьор: Да ви покажа ли колко ми е пенсията -217 лв. Замърсяването не е от старостта, а от замърсяването на колата. Може ли да направите схема на един човек от 217 лв. да си плати обувките, дрехите, тока, парното, да яде цял месец и да му останат пари за вноска за нова кола, която ще е 300-400 лв.

Някои търговци също смятат, че един 10-годишен дизелов автомобил не представлява сериозен замърсител. За целта обаче трябва да се поддържа. Нещо, което малко собственици правят. Причината - смяната на катализатор на автомобил втора ръка, който струва 10 000 лв в лицензиран сервиз излиза на собственика около 3000 лв.

Александър Додов, търговец на автомобили: Доста, да не кажа 95% от дизеловите автомобили, които са в България, са с премахнати такива ДПФ филтри-катализатори. Той има някакъв срок на годност и нормалното, което трябва да се случи е той да се смени с нов. В България това струва доста, както и в другите държави. Тук никой не се занимава да го прави и те просто го премахват. Когато се запуши катализатор, ДПФ филтър работата се променя тотално. Почва да пуши, почва да не върви. За това се маха главно, а не за да се изкарат пари.

Заради нарастващия проблем с мръсния въздух и неизправните автомобили още в началото на годината от Столична община подариха на полицията 7 газ анализатора. При проверка се гледа годината на производство и екологичната категория от завода производител. До момента с газанализаторите са проверени малко над 3000 автомобила.

Полицейски инспектор Вътю Христов, Пътна полиция - София: Ако е установено, че му липсва катализатор или самите изпусквателни тръби не функционират и са запушени, се връща за отстраняване на повредата за срок от един месец. 137 автомобила са върнати за отстраняване на повредите, които сме установили при прегледа на автомобила.

И докато дебатите за съдбата на старите автомобили в големите градове продължават основно в посока забрани и ограничения, то пазарът на електромобили втора ръка вече се развива в други части на Европа. У нас компенсираме с изобретателност. Инж. Васил Йосифов отдавна е намерил алтернатива за придвижване - самоделна триколка с батерии.

Инж. Васил Йосифов: С двете батерии мога да измина някъде 30-40 километра по равни пътища.

Инженерът търси подкрепа, за да произвежда още електрически триколки, които да помагат на хора в неравностойно положение. Засега обаче електрическата енергия на пътя остава по-скоро изключение. В края на 2018 г. регистрираните превозни средства с електрически двигател в България са едва 1517.

Забраниха движението на част от дизеловите коли в Берлин

Забраниха движението на част от дизеловите коли в Берлин

Съдът в Берлин постанови, че столицата трябва да наложи забрана върху движението на дизелови коли, чиито емисии на азотен оксид превишават позволените...