Какви мерки за чистия въздух предстоят. В студиото на "Още от деня" темата коментират Татяна Груева, изп. директор на Асоциацията на автомобилните производители и комисар Алекси Стратиев, бивш шеф на КАТ. Двамата се обедините, че трябва да има промени в местните данъци, които автомобилите плащат. Според ком.Стратиев за всички еднакви автомобили трябва да се сложи един данък.

Татяна Груева, изп.дир. на Асоциация на автомобилните производители: За съжаление през последните двадесет и няколко години на прехода няма държавна политика, която да определя изискванията към превозните средства. Само леките автомобили са повече от 3,3 млн. като само 3,24% от тях са до 5 години. Изискванията на европейското право е, че автомобил не може да се спре просто така, той трябва да отговаря на определени технически изисквания. От май 2018 г. се предвижда при проверка на автомобила,ако не отговарят на определени изисквания, които се казват тежки неизправности, служебно ще бъде прекратена неговата регистрация.

В студиото на БНТ Татяна Груева уточни, че проблемът, който съществува в България, е, че всяка година се регистрират 300 хил. нови автомобили отвън и продължава остаряване на парка. По думите ѝ няма контрол на входа, не се измерват емисиите, когато се регистрират тези автомобили.

Татяна Груева, изп.дир. на Асоциация на автомобилните производители: За мен е непонятно какви стойности ще бъдат измервани, след като уредите са за автомобили след 2012 г.

Според комисар Алекси Стратиев няма да има ефект от новите газ анализатори.

Комисар Алекси Стратиев, бивш шеф на КАТ Пътна полиция: Във всички пунктове на КАТ е имало уреди за контрол. Някои вече са негодни поради дефекти, но много от тях биха могли да работят, а другите, които са били за ремонт би трябвало да се отремонтират. По-важен е контролът на годишните технически прегледи. Това става всяка година. меко казано сервизите послъгват, Има региони, където в цяла област минават 40 хил. автомобила без нито един да бъде спрян. Самите технически прегледи до сега не са оптимизирани с оглед тези директиви. Изумително е, че най-старите автомобили, най-много застрашаващи са така стимулирани, че плащат най-нисък данък.

По думите му сериозен фактор играе транспорта."Един производител преди 2005 г. бълва 10 пъти повече мръсотия и плаща три пъти повече данък.", каза комисар Алекси Стратиев.