Учители на първокласници казаха днес за "По света и у нас ", че ще бъде невъзможно да преподават новите програми със стари учебници. Знаете, все още не се знае дали издателите ще успеят да подготвят новия Буквар и Читанка за първия учебен ден. Старата и новата програма се различават най-вече в това, че децата ще учат буквите в различен от досегашния ред.

Сега в първи клас първо се изучават всички гласни и след това се въвеждат съгласните. Според новата програма, заедно с гласните ще започне изучаването и на някои от най-често срещаните съгласни - н, р, л, м, й - така ще могат и по-рано да се правят думи. Разместен е и редът на сонорните съгласни.

Емилия Найденова, учител на 1-ви клас,125 СОУ
Ако не бъдат издадени нови буквари много ще е трудно за усвояване, за разпределянето на темите. И нямаме готови текстчета, защото досега в букварчето, с което ние работим тук започваме с изучаването на буквичка М, а пък те са предвидили в новата програма да се изучава буква Н и съответно ще е много трудно на учениците и на учителя да се прелистват страници, да се търси, не, няма да се получи.

Емилия Найденова смята също, че някои от нещата, които учат първокласниците са сложни за възрастта им.Трудно им е овладяването на четивната техника, свързването на буквите в срички и изписването на букви, които се състоят от два звука като "я" и "ю"например. Надява се в новите програми да има повече време за преговор.

Емилия Найденова, учител на 1-ви клас, 125 СОУ
В други държави много по-облекчена е системата в първи клас.Те след няколко седмици учене почиват, и другото, което е много по- бавно взимат всяка буква.

Първо ми беше трудно да определям кога се пише "А" , кога се пише "Ъ"

Понякога в математиката, някои задачи са ми трудни.

Учителката от по-старото поколение Румяна Георгиева, която е преживяла не една или две реформи обаче смята, че натоварването е в рамките на нормалното.

Румяна Георгиева, възпитател в 125 СОУ Мисля, че не е нужно повече олекотяване или нещо, в първи клас събират и изваждат до 20. Какво да се олекотява повече от това.

Каквито и да са мненията вътре в учителската общност, лайтмотивът на министерството за новите програми е облекчаване на материала. Затова за първокласниците 45 % от учебното време вече ще е за преговор и при изучаването на буквите я, ю, щ, ь вече няма да се изисква звуково- буквен анализ на думите т.е. тези уроци ще се спестят. Дали обаче на практика олекотяването ще се случи- това вече е друг въпрос.

- заедно с гласните започва изучаването и на съгласните - н, р, л, м, й
-разместен е редът на сонорните съгласни

Трудно им е:
- овладяването на четивната техника
- свързването на буквите в срички
- изписването на букви, които се състоят от два звука като "я" например

Облекчаване на материала
- 45 % от учебното време вече ще е за преговор
- при изучаването на я, ю, щ, ь няма да се изисква звуково-буквен анализ на думите