Справедлив и честен петък, а не "черен" обяви швейцарска верига от книжарници в Женева. Тя призова клиентите си да оставят рестото си в полза на бедните. Инициативата е насочена срещу спорните практики в консуматорското общество и насърчава социалната солидарност.

Закръгляне на сметките нагоре в полза на хора в нужда предложи швейцарска верига книжарници като алтернатива на треската за пазаруване в "черния петък". За този ден средният американски купувач, например, беше приготвил около хиляда долара.

Паскал Ванденберге - генерален директор на книжарска верига: Живеем в богата страна, но в Швейцария има и бедни. Важно е клиентите да са наясно с проблема, да помислят преди да купуват и да могат да направят жест към най-бедните.

Организаторите поставят под въпрос и самото послание към потребителите.

Паскал Ванденберге - генерален директор на книжарска верига: Намаления до 50% една сутрин означават, че потребителите плащат прекалено много през останалото време. Някои магазини изкуствено раздуват цените, за да предложат големи намаления и наистина вземат клиентите за глупаци. Подстрекаването към свръх потребление има и морална страна. Дали то е оправдано, когато говорим все повече за устойчиво развитие, за етично и разумно потребление.

Повечето клиенти харесаха и подкрепиха инициативата.

Едит - жителка на Женева: Докато някои те карат да купуваш повече, тук става дума за споделяне, за мисъл за другите. Подкрепям изцяло.

Около 100 магазина в цяла Швейцария се присъединиха към акцията на книжарската верига срещу консуматорското начало на "черния петък".