НОВИНИ

Система с увреждания: Как да измамиш инвалид и държавата с ремонт на количка

Възможно ли е да забогатееш, като поправяш инвалидни колички? За лицензираните фирми за медицински изделия в България това не е особено трудна задача. Слаби регулации и липса на изисквания за задълбочен контрол позволяват на търговците на инвалидни колички да спестяват от средства за поддръжка, а понякога дори да получават държавни пари, без да извършват услуга. Вижте как чрез фиктивни или некачествени ремонти може да се стигне до източване на централния бюджет във втората част от разследването на Петър Георгиев.

Петър Георгиев
от Петър Георгиев
18:44, 29.01.2017
Чете се за: 02:32 мин.
У нас

През 2009 Сдружение "Национален център за социална рехабилитация" предоставя на Стоян Милованов акумулаторна инвалидна количка, която с няколко ремонта трябва да издържи десет години. Това е бил особено неподходящ момент Милованов да стане клиент на точно тази организация.

Филип Димитров - представител на НЦСР в София (2007 - 2013): "Ние последните години не влагахме, не сме влагали въобще пари за нови части. В този склад имаше поне 200-300 колички, много колички. Ние от тях сваляхме части и ремонтирахме другите колички. Идеята беше да няма оплакване, да се правят ремонти, да се слагат някакви части там, да върви количката."

Само за първата година от Центъра правят на количката на Милованов четири гаранционни ремонта.

Стоян Милованов: "Те тия ремонти са, така да се каже, бих казал, моментни, временни, за момента. Да, щрак-щрак - всичко е готово. Наред. Сядам. И утре, ако днеска е наред, утре тръгнем дотам, някъде, оп, пак същото положение. Пак ги викам, пак идват."

Бившите клиенти на дружеството Ваня Пандиева и Милена Тодорова смятат, че основните ремонти на количките им са стрували по-малко от платеното от държавата.

Милена Тодорова - параолимпийски състезател по спортна стрелба: "Моите претенции са за това, че средствата, които държавата дава за моята количка, за ремонти на моята количка, не са усвоени целесъобразно. Според мен една сума от тях е усвоена за мен. Другата сума отива някъде, не може да се разбере къде отива."

Подобно на надзора на пазара на инвалидни колички в България, надзорът на ремонтите им също е само документален, освен при сигнал. А понякога самата система ви дава мотив за измама. Пример за това е формулата за изчисляване на лимита на целевата помощ от Агенцията за социално подпомагане - колкото по-рано поискаш основен ремонт, толкова по-голяма сума ще ти отпуснат от бюджета. Ако поискаш след две години експлоатация, ще получиш до 2400 лева. А ако поискаш една година преди края, когато ти трябва най-много, ще ти отпуснат 300. Затова търговците и клиентите понякога се разбират да инсценират ремонти, за да получат повече пари от държавата.

Милена Тодорова и Филип Димитров твърдят, че бившият представител на НЦСР в Добрич Надежда Димитрова и бившият изпълнителен директор Мариана Велева са се възползвали от дефектния механизъм.

Милена Тодорова - параолимпийски състезател по спортна стрелба: "Обади ми се Надежда Димитрова от Националния център. И когато тя ми каза, че трябва да изтеглим първата сума и че тя в момента на мен не ми е нужна, но ще ми бъде нужна по-късно, когато се наложи, аз се съгласих да ги изтеглим тия средства, защото си казах, че по този начин в бъдеще може да възникне някакъв проблем, който може да бъде решен нормално. И аз знаех, че тези пари се теглят."

Филип Димитров - представител на НЦСР в София (2007 - 2013): "Да, съвсем е възможно. Г-жа Велева, не знам на какво основание, ги караше хората предварително, как ги убеждаваше, де, предварително да може да фактурират самите заповеди."


;

Разбира се, целевата помощ не се внася в някакъв резерв. Но много хора с увреждания не са запознати с това и се превръщат в съучастници в източване на държавни фондове. Фирмите са имали още по-голям мотив да ги убеждават преди 2011, когато парите са били превеждани директно на тях. И така, ако решиш да се оплакваш по-късно, че ремонт реално не е извършен, нямаш никакви доказателства. Парите са усвоени и виновни няма.

Надежда Димитрова категорично отрече някога да е склонявала хора с увреждания към измами с целеви помощи. Мариана Велева отказа коментар. Бившият им шеф Пламен Захариев заяви в писмо до БНТ, че служителите му не са извършвали измами с ремонти и дори ги определи като невъзможни. От Агенцията за хора с увреждания обаче знаят за подобни оплаквания. Там са постъпили четири жалби срещу Центъра - две за некачествен ремонт, една за отказ на ремонт и една за некоректно отношение. През 2013 дружеството е заличено от списъка с лицензираните фирми, но не в резултат на нечия проверка, а по собствено желание. И оставя зад себе си хора, на които някога е дало неизпълними обещания.

Стоян Милованов: "За десет години експлоатация на количката, освен двата гарантирани безплатни ремонти, организацията ни поема за своя сметка останалите." Изп. Директор Мариана Велева. Печат."

"Имам, за десет години имам количка, а нямам."

Милованов може да получи целева помощ за нова количка след две години. След десетки поправки, някои платени от него, сегашната му работи. Има нужда обаче от нови акумулатори. А системата за интеграция на хората с увреждания, изглежда, има нужда от основен ремонт.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Гръцките фермери може да достигнат до Промахон
Гръцките фермери може да достигнат до Промахон
Последствията от имиграционния контрол в САЩ
Последствията от имиграционния контрол в САЩ