След снощната блокада на Орлов мост от таксита и обещанието на транспортния министър, напрежението като че ли е на път да утихне.

Управляващите предлагат патетният данък за такситата да бъде от 300 до 1000 лева. Долната граница на данъка се предвиждаше да бъде 400 лева, но ще бъде намалена, след като днес ГЕРБ и АБВ постигнаха съгласие за намаляване на прага. От ляво обвиниха ГЕРБ, че защитават лобистки промени в интерес на големите фирми в София.

Социалистите атакуваха управляващите за невъзможността им да осигурят регистрирането на таксиметровите шофьори в столицата като превозвачи.

Георги Свиленски, народен представител от "БСП лява България": Прилагането на закона е проблем само в София. Тази промяна, която трябваше да влезе от 1 април, в цяла България всички превозвачи са си актуализирали дейността към така приложения закон. Само в София имаме проблем.

Свиленски е категоричен, че отговорността за проблема в столицата е на транспортното министерство и автомобилна администрация. От ляво атакуваха ГЕРБ и с обвинението, че с отмяната на изискванията таксиметровите шофьори да се регистрират задължително като превозвачи защитават лобистки интереси на големите таксиметрови компании.

Румен Гечев, народен представител от "БСП лява България": БСП лява България искаме да защитим и да постигнем баланс на интересите - първо да могат таксиметровите шофьори да работят спокойно, да хранят семействата си, но в същото време да бъде защитен интересът на бг общество от гледна точка на редовното плащане на данъци.

От ГЕРБ отвърнаха, като обясниха, че лобизъм няма. Управляващите мотивират предложенията си с гарантирането на правото всеки шофьор да избира дали да работи като индивидуален превозвач или не. По отношение на по-ниския долен праг за патент от ГЕРБ обясниха, че в малките общини и работата е значително по-малко.

Станислав Иванов, депутат от ГЕРБ: Не може, уважаеми колеги - 30 хиляди автомобила със 60 хиляди шофьора да страдат за 100 човека. Това нещо е недопустимо. Не става въпрос на никакъв лобизъм, по отношение на финансовата част на законопроекта вие всички чухте, че това нещо трябва да се случи поради ред причини. 750 хиляди лева са внасяни в Пловдив, когато е имало патентен данък, сега се внасят 26 хиляди лева.

Така управляващите изпълняват основното искане на таксиметровия бранш - шофьор да може да работи за своя сметка с лиценза на превозвач, който притежава дадена компания, както се случва и в момента. АБВ пък ще подкрепят проекта, след постигнатото съгласие за по-нисък минимален праг на патентния данък.

Лъчезар Никифоров, депутат от АБВ: Патентният данък сме съгласни да бъде намален до 300 лева минималният, като се заплаща 2 пъти в годината. Предоставяме възможността собственикът на таксиметровия автомобил сам да предпочете дали да води самостоятелно счетоводство и да си организира дейността, или да бъде на трудов договор към компания и съответно тази компания да му заплаща дължимите вноски.

Така, освен че ще се запази старият режим на работа, таксиметровите шофьори в някои общини ще имат възможността да плащат и по-нисък патент.