Още след първо класиране за профилираните и професионални гимназии заради липса на кандидати се закриват 25 паралелки в столични училища. Картината не е по-различна в Пловдив и Варна. И там места има - кандидати - не.

17-те хиляди двойки на изпита по математика оказаха влияние - много деца нямат право да кандидатстват в тези гимназии и навсякъде останаха свободни места. Баловете за най-желаните и елитни училища обаче не се променя.

По темата работи Милена Кирова.

За всеки кандидат-гимназист без двойка има място - въпросът е дали е желаното. Малко над 7 000 деца имаха право да кандидатстват за 7 600 свободни места.

Резултатите сякаш бяха предизвестени - ще има празни класни стаи. Ето какво показва класирането: приети са 6 349 ученици. Извън списъците остават 219, които ще се борят за 267 места. Основният извод - борбата на учениците за училища май ще се обърне в борба на училищата за ученици. Защото всички знаем, че парите следват ученика. Е повод за притеснение нямат елитните гимназии - там тенденцията е ясна - много кандидати с високи резултати.

Топ 10 на най-желаните училища. На първо място е Софийската математическа гимназия, следвана от първа немска и 73-то СОУ. Традиционо тук попадат Испанската, Първа, Втора английска, френската гимназия.


Ученичка разби рекордите - подреди 217 паралелки в своите желания. Приеха я още с първото. С подобен интерес обаче не могат да се похвалят професионалните училища - там трудно сформират класове. Сега в гимназията по подемна, строителна и транспортна техника се обучават да работят с пътностроителни машини 200 ученици. Кандидатите тази година били само трима - проблем за училището и за пазара, който търси кадри.

Мария Баракова - директор на ПГ по подемна, строителна и транспортна техника - София: Решението го виждам да се урегулира по някакъв начин приема в професионалните гимназии и може би да се отдели приема в професионалните от СОУ-тата и профилираните гимназии. Нашите професии и специалности са изключително актуални на пазара на труда, защото едно общество винаги има нужда от строеж на сгради, инфраструктура, гражданска защита, ако щете.

В Пловдивска област закриват 9 паралелки. И успокояват децата, които са посочили като желание някой клас от закритите.

Рангел Райчев - ст. експерт в РИ МОН - Пловдив: След като всички желания на учениците бъдат въведени в системата електронната се завърта класиране. Виждаме в кои паралелки броят на учениците е под минимума, закриваме ги, след това отново завъртаме класирането без тези паралелки.

И във Варна са закрили 22 на сто от паралелките за бъдещите осмокласници. Причината - при минимум 18 ученика в клас е имало едва по 2-ма-3-ма кандидати, стигали най-много до 9. И тук откриваме същата тенденция - няма интерес към професионалните гимназии. Така във Варна през новата учебна година няма да се подготвят специалисти по строителство, текстил и горско стопанство. Вместо това учениците искат да учат езици и математика.

Венцислава Генова - началник РИ на МОН- Варна: Тревожен е факта, че във варненска търговска гимназия корабни машини и механизми, електрообзавеждане на кораба - това са все професии и специалности, от които варненската икономика има нужда.

Доколко дуалното образование, което съчетава учене и работа, ще обърне тази тенденция и колко време ще бъде необходимо, за да се случи промяната - това са въпроси, чиито отговори ще дойдат в неопределен бъдещ период.

От Регионалният инспекторат в София говорят за по-добра информираност на родителите за това, че професионалните гимназии ще осигурят реализация на децата им по професии, от които бизнесът има нужда. А че бизнесът има нужда проверих в последния бюлетин на Агенцията по заетостта - търсят се над 1000 специалисти по горско стопанство ,има 800 места в строителството.

Важно е да се знае,че ако някой ученик не е доволен от класирането си може да подаде молба за второ класиране, но няма да бъде запазено мястото му в първото училище, в което е приет ако се изкачи нагоре в желанията си. До 30 юни приетите могат да се записват или да кандидатстват за второ класиране. На 4 юли излиза второто класиране.