Година след като беше обявена, концесията на летище "София" беше прекратена. Това реши служебният кабинет на днешното си заседание. Мотивите процедурата да бъде спряна са няколко. Паралелно с концесията на летището е обявена такава и за белградското "Никола Тесла", към което интересът бил по-голям. Освен това концесията на столичното летище била на база пътникопотокът за 2014 година, а оттогава летището постоянно бележи ръст в броя на пътниците. Със спирането на концесията на летище "София", с парите от която трябваше да се покрият дълговете на БДЖ, въпросът за оздравяването на българските железници отново се връща на стартова позиция.

София

Процедурата за концесия беше обявена от второто правителство на Бойко Борисов, срокът ѝ беше удължаван 4 пъти, а условията към евентуалния концесионер бяха няколко: да плати 550 млн. лв. еднократна концесионна такса, да изплаща по 7% годишно от приходите на летището, да инвестира 306 млн. лв. за 35 години и да изгради нов Терминал 1. Служебното правителство, обаче, направи ревизия на условията на концесията и реши в крайна сметка да я отмени.

Ирина Белчева, говорител на МС: Законовите основания са свързани с наличие на обективни основания и обстоятелства, които не са били предвидени при приемане на решението за откриване на процедурата. Мотивите да се стигне до това решение наскоро бяха изложени от министър Алексиев.

А конкретните мотиви, обявени от Министерството на транспорта по-рано днес, са няколко: на концесия се отдава и летище "Никола Тесла" в Белград, към което интересът е доста по-голям. Един и същи кандидат не може да оперира две летища на по-малко от 450 км. разстояние, а в концесиите на двете летища има и еднакви кандидати. Освен това, посочват от транспортното министерство, концесията на летище София е обявена при финансови резултати от 2014 г. За 2016 и 2017 г. резултати били доста по-добри.

Самият транспортен министър Христо Алексиев обяви през март, че концесията не защитава държавния интерес и ще доведе до отлив на летищни оператори, изискванията за инвестиции в летището също били сериозно неглижирани.

Христо Алексиев, служебен министър на транспорта /21.03.2017 г./: Държавата явно с тази концесия иска да получи едни "къси пари", които ще отидат някъде, и не се интересува от развитието на летището, макар че го предоставя на концесия за 35 години.

С парите от концесията трябваше да се покрият 460-те милиона лева дългове на БДЖ. С отмяната на концесията сега сагата "дългове на БДЖ" се връща на стартова позиция.

Петър Бунев, Синдикат на железничарите - КНСБ: Продължават преговорите с кредиторите. Ние плащаме в момента доста скъпо - наказателна лихва 8%, така че решения трябва да се търсят и това, което министър Алексиев подхвана - да бъде рефинансиран, тъй като парите сега са доста по-евтини, отколкото ние плащаме, е едно от решенията.

А ако рефинансирането на задълженията на БДЖ на по-ниска цена не се осъществи, други предлагат радикално решение.

Симеон Ананиев, предс. на Асоциацията на жп превозвачите: Или предоговаряне тотално, намаляване на дълга, или обявяване в несъстоятелност и да строим нова железница. Това не са средства, които са гарантирани от държавата.

От БСП приветстваха спирането на концесията.

Жельо Бойчев, БСП лява България: По никакъв начин няма как да приемем обвързването на правителството на ГЕРБ процедурата за концесия на летище София с модернизацията и спасяването на БДЖ. няма никаква логика, която да кара двата въпроса да бъдат вързани един с друг.

Дали кабинетът "Борисов 3" ще отмени отмяната на концесията и ще стартира процедурата наново, ще видим.