Остават броени дни до Коледа. Забързаното ежедневие постепенно пада в плен на предпразничното настроение. Някои правят планове за пътуване, други мечтаят просто за почивните дни, трети ще работят, но всички неизбежно мислят за подаръците, с които ще направят щастливи близките си.

Малко над 200 лева средно за подаръци са отделили българите миналата година, а средният бюджет за тази Коледа ще бъде с около 40-50 лева повече, според различни проучвания. Екскурзията е най-желаният подарък (43%), но от друга страна над половин милион българи предпочитат технологичен подарък – смартфон, таблет, смарт часовник.

Дрехи, играчки, козметика, книги са останалите най-популярни решения за коледен подарък. Парите в брой остават предпочитано средство за разплащане, но електронните плащания и пазаруването онлайн набират все повече популярност у нас (всеки десети пазарува онлайн). При този вид покупки няма промяна спрямо предходната година - най-често българските потребители предпочитат да пазаруват в интернет дрехи и обувки (64%), техника (39%), почивки (42%) и книги (21%).

Как е в Западна Европа?

Французите, например, ще похарчат средно около 569 евро за подаръци. Цифрите зад проучванията обаче крият някои различия – хората в провинцията ще изхарчат по-малко в сравнение със столицата, има разлики и според социалния статус и заплатите.

Оказва се, че французите не са сред най-щедрите европейци. Средният бюджет на британците за Коледа възлиза на почти 950 евро, на германците – около 726 евро.

Общо французите ще похарчат малко над 68 милиарда евро за Коледа, включително за подаръци и за трапезата. Това ги поставя на трета позиция в Европа след Обединеното кралство – 90 милиарда евро и Германия – 77 милиарда евро. Обстоятелства като Брекзит обаче влияят на покупките и въпреки че британците са начело в своеобразната класация по обща сума, при тях е ниско увеличението на разходите спрямо предходната година – едва 1,4%. Най-съществен е ръстът при испанците –2,9%.

Британците са абсолютни шампиони по пазаруването на подаръци за Коледа онлайн – 27 милиарда евро, докато французите могат да се похвалят с онлайн поръчки за 12 милиарда евро, от които повече от 5 милиарда евро през мобилните телефони. В цяла Европа пазаруването през интернет бележи увеличение от 21% спрямо 2016 г.

Любопитно е сравнението с коледните бюджети само преди две години. Средните разходи за Рождество Христово в Обединеното кралство са били 420 евро, във Франция – 250 евро, в Германия – 200 евро. Или почти наполовина по-малки в сравнение с 2017 г.

Европейско изследване показва, че само на 23 декември на Стария континент ще бъдат направени покупки на стойност 2,6 милиарда евро и това ще бъде най-натовареният ден от предколедното пазаруване.

Но независимо от сумите и начините на плащане и пазаруване, най-важен за всички европейци е духът на Коледа.


Напиши коментар

За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си. Вход.


Коментарите се преглеждат и одобряват от модератор.

Още от Ива Стойкова


10 км по-ниска скорост, 400 спасени животи

11.01.2018


България - четвърти износител на ски в ЕС

12.12.2017


Пешеходните зони като бели дробове на градовете. Достатъчни ли са?

24.11.2017


РЕКЛАМА

Нови публикации в блогове






Между Коледа и Нова Година

29.12.2017, Костадин Филипов


По света и у нас, емисия – 20:00, 21 януари 2018 Всички емисии

РЕКЛАМА

Извънредни новини:

Този сайт използва БИСКВИТКИ (cookies).Като продължавате да използвате този сайт, вие се СЪГЛАСЯВАТЕ с използваните от нас БИСКВИТКИ.

----