На 17 декември единствената в страната теснолинейка ще отбележи два юбилея, а именно - 90 години от създаването на участъка Велинград-юг и 80 години от откриването на трасето Велинград - юг - Якоруда. Предвидени са много изненади за пътниците, а наш екип се опита да разбере защо влакчето продължава да привлича туристи от цялата страна и от чужбина, като пропътува разстоянието от Септември до Якоруда. Вижте репортажа във видеото.

Всекидневно туристи се качват на влакчето, за да се насладят на красивите гледки.

Марияна Цветанова: За първи път, специално решихме, чували сме за тази дестинация, за гледката от теснолинейката и специално сме в нея, за да видим това нещо.

БНТ: Защо избрахте теснолинейката?

Бинка Колева: Защото имаме повече време да си говорим, да общуваме, с кола много бързо се стига.

Освен атракция за туристите, теснолинейката е и единствения възможен транспорт за хората от отдалечените махали около Велинград.

Салиха: Ставаме сутрин рано в 5 часа да оправим добитъка,да разсипем млякото, слагаме на гърба торбата и айде на тоя влак. Ако го няма този влак, за никъде не сме.

Историята на уникалното съоръжение започва още през 1915- а година.

Кристиан Ваклинов: 27-37- ма година се строи участъкът Велинград -Якоруда, който е най- трудният участък, линията преодолява от Септември до гара Аврамово над 1000 метра денивелация.

Участъкът между Велинград и Якоруда е и най- интересният от цялото трасе. По пътя се минава през 35 тунела, както и покрай най- високата гара на Балканския полуостров - гара "Аврамово", намираща се на 1267 метра надморска височина

Кристиан Ваклинов: Между Света Петка и гара "Аврамово" линията се изкачва на 4 етажа, преодолява планински релеф на Родопите и погледнато от птичи поглед линията чертае цифрата 8 прослувутата осморка, която хора от цял свят идват да видят 32.17

На 17-и декември обаче предстои юбилейно пътуване.

Кристиан Ваклинов: С влак „Родопи" тръгващ в 8.30 от Септември,

До тогава най-вероятно ще бъде възстановен и бюфет - вагонът.