Комисията по транспорт в Столичната община гласува програмата за управление на качеството на атмосферния въздух в София до 2020 г. Сред заложените мерки са намаляване на фините прахови частици от градския транспорт и автомобилите, ограничаване на вредните емисии от изгарянето на твърди горива, затягане на контрола при извършването на технически прегледи на автомобилите, подновяване на колите на градския транспорт и обновяване на пътната инфраструктура. До края на месеца се очаква програмата да бъде гласувана на заседание на Столичния общински съвет.

София

Основното замърсяване идва от автомобилния транспорт и изгарянето на твърди горива за отопление. Това заяви заместник-кметът по екология в Столичната община Йоана Христова, която подчерта, че по време на обществените обсъждания са постъпили 318 предложения от бизнеса и граждански организации.

Йоана Христова, зам.-кмет по екология в Столичната община
"Една от важните мерки, които трябва да се случат в рамките на тази година, е въвеждането на по-интензивен контрол върху техническите пунктове, за да сме сигурни, че колите, които се движат на територията на Столичната община, дотам, докъдето ние имаме компетенции, всъщност притежават необходимите съоръжения, които пречистват отработените газове."

Сред останалите мерки са изграждането на кръстовища, кръгови, буферни паркове, подобряване и обновяване на автопарка на столичния градски транспорт. В дните с повишени нива на замърсяване се предвижда градският транспорт да бъде безплатен, а придвижването с автомобили - ограничено, посочи още зам-кметът по екология. Планира се и въвеждането на „успокоена зона" в някои райони на столицата където автомобилите ще се движат с 30 км/ч. И още:

Йоана Христова, зам.-кмет по екология в Столичната община
"Ранната система за известяване трябва да е готова в края на лятото, така че да сме готови за новия отоплителен сезон."

По време на заседанието стана ясно още, че този петък се очаква да бъде обявена обществена поръчка за избор на изпълнител, който да създаде дългоочакваната електронната система за таксуване в градския транспорт. След като за последната година стойността на тикет системата се увеличи рекордно от 20 на 88 милиона лева, сега Столичната община удължава и времето за изпълнение от 18 месеца на две години.

Христиан Петров, изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност
"Взехме предвид сложността на самата система. Все пак това са 15 хиляди устройства, които трябва да бъдат монтирани в над 1350 превозни средства."

От Московска 33 обявиха, че през лятото ще обявят обществена поръчка за закупуване на 20 електробуса за градския транспорт, които след юни 2018 година се очаква да пристигнат в София. Очаква се и да бъде въведена Зелена зона в още 4 квартала на София. Така местата ще се разширят с още 5000.