Оставки в БДЖ. Изпълнителният директор Владимир Владимиров, финансовият Филип Алексиев и председателят на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" Велик Занчев, който е и заместник-министър на транспорта, подадоха оставки по искане на транспортния министър Росен Желязков. На извънреден брифинг той обяви, че причината е лоша комуникация и липса на екипност в Борда и в Съвета на директорите. Транспортният министър ще реши дали да освободи тримата шефове в БДЖ до следващата сряда.

Оставките, поискани от министъра, са подадени снощи. Росен Желязков аргументира действията си с факта, че е налице "невъзможност за работа в екип в рамките на Борда на директорите".

Министърът заяви, че в разговор с ръководството на БДЖ оттам са го уверили, че в холдинга няма никакви проблеми освен временно спряната процедура за закупуване на нови мотрисни влакове. Само ден по-късно обаче в медийното пространство се появила информация, че изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров е изпратил до ДАНС, но не и до министъра доклад от извършен вътрешен одит с данни за злоупотреби.

Владимиров по-късно пък е обяснил на министъра, че такъв доклад няма. Самият министър очаква резултатите от одит, който той поръча на 24 октомври, за състоянието на БДЖ, на подвижния състав и изпълнява ли се графикът за движение на влаковете. Така или иначе, дали има война вътре в Борда на директорите на БДЖ, дали причините за оставките са доклади за злоупотреби, дали е липса на екипност - все още остава не съвсем ясно.

Росен Желязков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: Това не е индивидуална оценка на членовете на Борда, това е моята оценка за мениджмънта като цяло към настоящия момент. Съществуващо напрежение, което не искам на този етап да се пренася върху дъщерните дружества, не искам на този етап да бъде предпоставка за най-различни спекулации и твърдения, свързани със състоянието на БДЖ до приключването на одита.

БДЖ е в тежко състояние. Въпреки че през последните 7 години дълговете му от 800 млн. лева бяха стопени докъм 300, Холдингът все още дължи пари на държавата и НКЖИ, а подвижният състав е зле. Председателят на транспортната комисия в Парламента Халил Летифов заяви, че ще покани министъра да обясни случващото се в железниците, а синдикатите пък призоваха каквото и да се взима като решение, да стане бързо.

Халил Летифов, председател на Комисията по транспорт в НС: На следващото редовно заседание, което е другата сряда, в предвидения месечен блиц-контрол, министърът вече е потвърдил участие, ще поставим на първо място темата с БДЖ, какъв точно е проблемът и кое налага тези оставки.
Петър Бунев, Синдикат на железничарите, КНСБ: Може и да не приеме оставките министърът, дали ще ги приеме или не, но не бива да остава БДЖ точно в такъв момент без ръководство. Защото трябва да се взимат бързи мерки, не е тайна за никого състоянието на железницата, в какво състояние се намират и вагони, и локомотиви. Всеки ден е важен.

Спрян е и търгът за закупуване на нови 42 мотрисни влака на стойност 675 милиона лева, поради жалби срещу КЗК. БДЖ беше спасено от държавата с финансова инжекция от 197 милиона лева през последната година след разрешение на ЕК. Очакванията бяха, че с концесията на летище София всички задължения ще бъдат изчистени и ще бъдат купени нови влакове.

На фона на всичко това днес дойде новината, че ЕК е завела иск срещу България в Съда на ЕС заради това, че няма независим орган, който да разследва жп катастрофи. Такъв сега има в МТИТС, но министерството е принципал на БДЖ, тоест тези, които биха били разследвани от органа.

Днес е и 130-годишнината от създаването на българските железници. Събитието, освен със скандали, беше отбелязано и с изложба на Централна гара.