НОВИНИ

АМ "Струма" - тунел или наземен път да минава през Кресненското дефиле?

Тунел или наземен път да минава през Кресненското дефиле? Това е голямата въпросителна пред изграждането на лот 3 на автомагистрала "Струма". Последни проучвания са показали, че под дефилето има уранови залежи, екологичната среда в района би била нарушена, а проектът би струвал повече, отколкото е целият бюджета на ОП "Транспорт" до 2020 г. в частта за пътища. До пролетта се очаква да стане ясно кой от двата варианта ще избере регионалното министерство.

Александър Марков
от Александър Марков
17:15, 03.02.2016
Чете се за: 02:12 мин.
У нас



По всичко изглежда, че трасето на АМ "Струма" през дефилето ще е път. Строители, експерти, Академията на науките са категорично "за" път. Аргументите са няколко: първо, Кресненското дефиле е изключително активен сеизмичен район и един 15-километров тунел ще е много опасен. Второ, има разломна мрежа в дефилето, която е "жива", както казват на свой език експертите, и се премества с около 65 мм. годишно, което също ще застраши тунела. Трето - геолозите са открили уранови залежи под дефилето, което означава, че тунелът ще е радиоактивен, ще трябва да се изгради скъпа вентилация. Но най-важното е - изкопаната земя също ще е радиоактивна и ако се насипе отгоре, просто ще съсипе природния хабитат в района.

;

Целият лот на "Струма" от Благоевград до Сандански е разделен на три участъка:

Първият участък е от Благоевград до Крупник.

Участъкът от Кресна до Сандански се очаква да започне да се строи през пролетта. А 3.2 - именно дефилето най-вероятно ще започне да се строи в началото на 2017 г.

До пролетта на тази двата проекта - за тунел и за път, ще минат през оценка за въздействие върху околната среда. И след това МРРБ трябва да избере какво ще се строи в крайна сметка.

;

А и всичко това ще вдигне цената на тулена до умопомрачителните между 600-800 милиона евро. За сравнение целият бюджета на Оперативна програма "Транспорт" до 2020 г. в частта за пътища е 673 милиона евро. Ако се направи път, той ще струва към 700 милиона лева, ще се изгради значително по-бързо - за около 4 години, и най-важното - няма да наруши екологичното разнообразие в района, тъй като няма да бъдат засегнати урановите залежи дълбоко под земята.

Иван Бойков, председател на Камарата на строителите в България
- След земетресение, а този район е изключително земетръсен, почти всички тунелни съоръжения стават неизползваеми. Докато техническите съоръжения, които са извън земята, се ремонтират, поправят и пак се ползват.
проф. Николай Добрев, Българска академия на науките
- Това е система от пукнатини, система от зони, които са паралелни една спрямо друга. Тези зони са с различна дебелина, пълни са със стрит, смлян материал, който освен всичко друго е и водонаситен. Когато премине едно тунелно, подземно съоръжение през такава зона, се получават неприятни моменти. Например тази втечнена маса започва да изтича в тунела и ако не дай си Боже вътре има хора, те могат да загинат. Ще дам веднага пример с онова, което стана в Ораново.
доц. Стефчо Стойнев, Минно-геоложки университет
- Ние не трябва да си представяме, че изграждаме един тунел, който влиза от едната страна на Кресненското дефиле при Крупник и излиза при Кресна. И няма нищо друго около него, което да пречи на околната среда. Всичко това свързано със строителството, ще наруши до голяма степен равновесието, което съществува в този район и околната среда

Три алтернативни пътя са проучени - източно и западно от Кресненското дефиле, извън територията му, но са се оказали невъзможни за изпълнение. Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" е изработила оптималния вариант - а именно да се използва сегашния път от Крупник до Кресна. Без тунел. Пътят ще е без аварийни ленти и проектната му скоросто ще е между 80 и 100 км. в час.

Предвиджда се пътят да има 7 къси тунела, 24 моста и над 8 км. укрепителни съоръжения. На 3 участъка пък ще има движение на 2 нива. Изобщо, ще бъде едно модерно съоръжение. Статистиката показва, че от 2010 г. досега в Кресненското дефиле загиват по 4-ма души годишно. Един тунел със сигурност е доста по-опасен от надземния път.

Асен Антов, изп. дир. на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" - Съществуващият път е с габарит 10,5 м., като в рамките на новия проект той се запазва и се използва около 80% от трасето му. Като едното платно за движение. Отделно за обслужване на другата посока се изгражда от западната страна на съществуващия път се изграждат още 2 ленти за движение отново с ширина 10 метра. Той е направен, така че в минимална степен да се засягат площи от Кресненското дефиле.


Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
КЕВР: Битовите абонати на ел.енергия не са длъжни да излязат на свободния пазар
КЕВР: Битовите абонати на ел.енергия не са длъжни да излязат на свободния пазар
Подготовката за Виенския бал
Подготовката за Виенския бал