Учители от 52-ро училище в София, където загина 11-годишно момиче след спречкване със съученик, поискаха промяна в Наредбата за приобщаващо образование. Според педагозите, в сегашния вариант на наредбата липсват инструменти за работа с агресивните ученици. В "Денят започва" на БНТ министърът на образованието Николай Денков се съгласи, че са наложителни промени и обеща те да бъдат направени.

Учителите от 52-ро училище виждат много неработещи текстове в наредбата за приобщаващото образование, приета в края на миналата година. Един от тях например е, че ученик, проявил агресия може да бъде преместен в друга паралелка. Оказва се обаче, че на практика не може.

- Ако родителя не е съгласен, ние дори не можем да го преместим в друга паралелка.

В този смисъл учителите поставят и въпроса за техните права.

- Наистина сме с вързани ръце, ние подкрепяме, а кой ще подкрепи нас с така една качествена наредба, която да е ефективна.

Не приемат и разпоредбата, децата проявяващи насилие, да бъдат в обикновените училища, дори след работа на специалисти с тях.

- Връщането на проблемните деца в едно обикновено училище е голям проблем, върху това трябва да се концентрират хората.

- Нямаме никакви инструменти, с които по някакъв начин да променим едно агресивно дете да възпитаваме едно агресивно дете, проявява насилие и създава проблем в целия клас.

Министърът на образованието също смята, че в тези случаи учителите нямат достатъчно ясен алгоритъм как и кога трябва да потърсят помощ от други специалисти. Агресивните деца няма как да бъдат извадени от училище, защото няма къде да отидат.

Николай Денков - служебен министър на образованието и науката: За това трябва много ясно да се класифицират проблемните деца, с които трябва да се работи по различен начин. Те да се извадят от клас така, че да не застрашават другите деца, да работят с тях психолозите и възпитателите и когато децата са готови да бъдат върнати обратно в клас.

За целта министър Денков смята, че трябва да бъдат назначени около 1200 специалисти в училищата, което по негови разчети би струвало 17 милиона. Министърът е и за промени в правата на учителите.

В борбата с училищната агресия е необходима промяна на нагласите смятат психолозите. Те твърдят, че децата трябва да бъдат насочвани към това в ситуация на агресия да не стоят безучастно.

доц. Маргарита Бакрачева: Това, което дава най-добър ефект е, когато децата сами започнат да дават и чрез своя пример да въздействат върху другите. Няма как да очакваме мигновено да се сработят учители и родители.

Според юриста Марин Марковски родителите, които не предприемат нищо при сигнал за агресивни действия на детето им трябва да бъдат глобявани. Според него, Закона за противообществените прояви може да бъде полезен в такива случаи.

Марин Марковски - адвокат: Където има протиовообществена проява трябва да се занимава един екип от специалисти, комисия, която трябва да има връзка с училищата, има съдействието на държавата, има един механизъм, който е разписан в закона, който може да даде добър резултат.

И учителите, и министърът, и специалистите се надяват този път да бъде положено началото на една дългосрочна стратегия за борба с агресията в училище, а не всичко да остане отново само на думи.

Проверяват има ли превенция срещу агресията в 52-ро училище

Проверяват има ли превенция срещу агресията в 52-ро училище

Психолози започнаха работа с децата от столичното 52 училище. Там в петък момиче на 11 години почина като преди това се спречка със свой съученик. Все...

Психолози влязоха в 52-ро училище

Психолози влязоха в 52-ро училище

От рано сутринта в 52-ро училище учениците, учителите и родителите бяха разпределени в групи, с които работят психолози. В петък там момче удари своя...