Само двама от общо шестимата кандидати за изграждане на тол системата продължават в конкурса, реши Агенция "Пътна инфраструктура". Ценовите оферти на компаниите ще бъдат отворени утре в 16 ч., като прогнозната цена за тол системата е 200 млн. лв. Така година и половина след началото на процедурата и след десетки обжалвания, изборът на изпълнител, изглежда, е пред финал. Според транспортни фирми, браншът ще понесе загуби от новата система за таксуване. В Европа съществуват три вида тол системи. За плюсовете и минусите при тях - вижте в репортажа на Александър Марков.

Три вида тол системи се използват в Европа: с бариери, безжична и джипиес.

В Германия се използва джипиес тол система, която определя движението на автомобила със спътник. Във Франция, Испания и Полша всички автомобили над 7,5 тона плащат тол такси с бордови устройства. А във Великобритания, Румъния и Италия се плащат със специални карти на база големина на автомобила, тежест и брой оси.

Веселин Грозданов, пътен експерт: В момента в Европа основно действат системи, които са на бариерен принцип, има разришение на пътя, спират те на бариерата на опашка, преминавате, теглите си билета, вижда се на кой пункт се навлезнали и веднага ви се издава фиш, с който ви се показва каква ви е стойността и веднага заплащате физически чрез касиер.

ЕС работи системите да са съвместими и електронизирани, така че един човек с едно устройство да плаща всякакви видове такси в Европа. След въвеждането на системата в България, според някои от транспортния бранш, разходите им ще скочат, а съответно и цените за превоз на товари.

Йордан Арабаджиев, изп. дир. на Съюза на международните превозвачи: Тол системата трябва да действа единствено по автомагистралите и онази част от републиканските пътища, които са части от европейските коридори. Мисля, че така ще бъде най-справедливо.

В съседните на България страни цената за преминаване е десетократно по-висока от нашите 11 евро. Тол системата у нас, обаче, освен справедлив модел на таксуване на 250 000-те хиляди тираджии, които минават през наша територия, ще вдигне разходите и на автобусните превозвачи, ако те попаднат в обхвата ѝ.

Георги Атанасов, Сдружение на автобусните превозвачи: Това би означавало да се обрече голяма част от автобусния бранш, легалният на фалит. Има договори за обслужвания, които са сключвани преди 5 години с различните общини, които към момента са в сила, тоест там няма как да бъде променена цената на транспорта.

Според държавата ТОЛ системата ще донесе 600 млн. лв. повече пари за ремонт на пътища.

От шестимата кандидати за изграждането на системата, 2-ма са допуснати да продължат в конкурса.