Утре вечер Софийската филхармония посреща на сцената си един от най-ярките пианисти на нашето време - Иво Погорелич. Интерпретатор със собствено виждане за класиката, той разчупва клишетата в изпълнението на клавирния репертоар. Интересът на публиката към гостуването му у нас е толкова голям, че билетите за концерта бяха разпродадеди още преди месец.

Неговият прочит на произведенията, които изпълнява, е често шокиращ, неочакван, революционен за консервативните меломани. В младите му години точно този собствен поглед му изгражда имиджа на бунтар в класическата музика. За разлика от повечето пианисти, които са популярни заради това, че са спечелили този или онзи престижен конкурс, Погорелич е известен с това, че не е допуснат до финала на конкурса "Шопен" във Варшава. Част от журито оценява изпълненията му като неприемливи, други членове се оттеглят в знак на несъгласие. Днес Погорелич казва, че за конкурсите има само една печеливша стратегия.

Иво Погорелич, пианист: Единствената стратегия е да свириш добре или много, много добре, или много, много, много, много добре.

Конкурсите съществуват, за да дадат шанса на талантливите да бъдат забелязани, да бъдат чути, да бъдат представени. Публиката е там и публиката чува. Разбира се, има го и журито.

Иво Погорелич: Моят личен опит е изключително впечатляващ и необичаен, всъщност мен ме спряха да продължа конкурса, не бях допуснат да свиря с оркестър. Беше нещо като забрана на един кандидат да продължи. Затова и реакцията беше толкова остра през 1980 по време на конкурса във Варшава. Защото беше очевидно, че нещо напълно неприемливо беше извършено и се превърна в скандал и така нататък.

Прецизност, вглъбеност и чувство за отговорност - това са нещата, които имат значение за Иво Погорелич в изкуството. Не харесва да го наричат гений и това е една от причините да не чете отзивите за своите концерти.

Иво Погорелич: Ако четете критиките, вие трябва да следвате нечия идея. Трябва да ѝ отделите време, да я анализирате. Да кажете дали я харесвате или не я харесвате. Мисля, че е по-добре да стоя леко на дистанция, защото това е просто мнение, мнението на един човек. Освен това е важно да си внимателен с приемането на комплименти. Много, много внимателен. Защото комплиментите не помагат.
Аз не работя сам, аз имам консултант. Друг пианист, който е обучен в същата музикална традиция, в която и аз. Той работи с мен при подготовката ми за записи. Така, че аз приемам критика, но от квалифицирани хора. От хора, които аз уважавам.