Огромен дефицит на кадри в транспортния бранш. Към момента българските компании търсят спешно между три и пет хиляди международни шофьори. Заради големия недостиг бизнесът у нас е в застой и не може да си позволи да увеличава броя на товарните камиони, защото няма кой да ги управлява. Проблемите с набирането на кадри и възможните решения са във фокуса на новата поредица на БНТ2 "Търсят се работещи българи" в рамките на кампанията "Купувам българско".

Проблем номер едно на национално ниво. Така от Съюза на международните превозвачи у нас описват огромния шофьорски дефицит.

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи: - 84% от нашите членове го припознават като най-сериозния проблем – липсата на кадри въобще, както и липсата на подготвени кадри.

Средната заплата в бранша надхвърля три хиляди лева. Само възнаграждението обаче се оказва недостатъчно, за да привлече нужните кадри. Затова компаниите са принудени постоянно да предлагат нови и нови бонуси.

Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи: - Безплатно да бъдат обучени, да получат съответната квалификация, като има гарантирана работа в рамките на следващите няколко години. Вече има фирми, които започнаха да строят жилища, които да ги предлагат на атрактивни цени на служителите си.

В сектора се стремят да наемат кадри на възраст между 21 и 29 години и да инвестират в тях. Според по-опитните шофьори като Христо, който е зад волана на камиона вече 17 години, на младите обаче не им се захваща с тежка работа.

Христо Христов, международен шофьор: - Професията е свързана с много неволи. Трафикът по Европа е страшен. Напрежението е голямо. По някой път се налага да спиш дълго време в кабина. Отделен си от семейството си.

Затова пък заплатата на Христо позволява спокоен живот на семейството му. Не се затруднява и с планирането на отпуски и почивки.

Христо Христов, международен шофьор: - Скоро се връщам от морето, дори и ми личи по тена. Почивките са добри. За шофьор, който е бил над три месеца навън, му се полагат след това почивка между 20-30 дни.

Към момента в бюрата по труда в пловдивския регион са обявени близо 50 свободни позиции. Трудовите посредници са насочили към работодатели 130 шофьори през миналата година.

Николай Димитров, началник сектор „Посредничество” в Регионална служба по заетостта в Пловдив: - Трябва да се разглежда много внимателно и комплексно проблемът. Защо липсва такъв специалист, т.е. подготовката, мотивацията, изискванията, които се поставят, трудовите възнаграждения, които се определят от държавите от ЕС.

В европейската мрежа за мобилност има обявени доста апетитни предложения за работа за шофьори.

Николай Димитров, началник сектор „Посредничество” в Регионална служба по заетостта в Пловдив: - Има курсове за Германия, които са за 1850 евро. Има за Португалия около 1000 евро, за Естония има между 1400 и 2000 евро.

Проблемът с кадрите за българския бизнес спешно трябва да се реши, защото рискът от фалити е все по-голям. Щетите ще са и за икономиката ни, защото транспортът осигурява около 15% от брутния вътрешен продукт на страната, казват от бранша. Като помощ от държавата те предлагат възстановяването на подготовката за категория С в професионалните гимназии.