От днес Вашингтон въведе нови мита за редица стоки и услуги от Европейския съюз. Размерът на налозите е от 10 до 25%. Най-засегнати от тази мярка ще бъдат Великобритания, Германия, Франция и Испания.

Представители на ЕС работят усилено в сянка за търговско споразумение със Съединените щати, което да предотврати налагането на американски мита върху ключови европейски стоки, заяви днес германският финансов министър Олаф Шолц. От днес Вашингтон увеличава с 10 на сто ставката за внос на европейски пътнически самолети и удари с 25 процента европейските храни и напитки. Мярката е отговор на европейските субсидии за авиопроизводителя Еърбъс, установени с решение на Световната търговска организация от 2 октомври.

Американските наказателни ставки за европейски продукти са на обща стойност 7,5 милиарда долара. На прицел са млечни продукти, вина, шотландско уиски, включително най-известните марки на Стария континент. Като италианското сирене Пармезан.

Три поколения на семейство Дженари го произвежда ръчно край Парма в Северна Италия.

Паоло Дженари, млекопреработвател: Производството на тази пита струва 500 евро допълнителни мита ще ударят върху продажбите. Ще пострада целият сектор.

Край Парма има 3 500 компании за производство на Пармезан.

Фабрицио Раймонди, млекопреработвател: Съединените щати са вторият най-голям вносител след Франция. Вносните мита скочиха от 2 на шест евро за килограм, което значи, че американският потребител ще плаща 45 евро за килограм, вместо 40. За нас това е трагедия.

През миналата година Италия е изнесла 31 милиона килограма сирене в Съединените щати на обща стойност 272 милиона евро.

Във Франция се тревожат за износа на новата реколта Божоле. Годишно този производител изнася 60 хиляди бутилки зад океана при цена на едро от 4 до 8 евро за брой преди новите американски мита.

Доминик Пирон, винопроизводител: За първи път има еднократно увеличение от 25 на сто и то в момент на добри продажби. Това си е като удар с юмрюк.

Тревожат се и в Бургундия, където от малки парцели излизат световноизвестни марки.

Тома Ситер, винопроизводител: Не знаем каква ще бъде реакцията на американските потребители при рязко нарастване на цените.

Винопроизводителите се опитват да защитят поминъка си, очакват помощ от правителството и могат да се надяват, че американският президент Доналд Тръмп ще се размисли.