Полет с приятел - така буквално може да бъде преведено името на нов проект на Airbus. Инициативата е щадяща природата и от полза за авиационната компания.

Експертите на Airbus вземат пример от миграцията на гъските, и по-конкретно от V-образната форма на ятата в полет. Идеята е много елементарна - самолетите ще летят във формация. Като всяка следваща машина ще използва енергията от предходната и ще влиза във въздушния ѝ поток. Особено ефективен проектът ще бъде за дълги полети.

Сандра Бу Шефер, мениджър на проекта: Този V-образен модел, приложен във въздухоплаването, позволява значителни печалби. Очаква се намаляване на разхода на гориво между 5 и 10 процента при трансаатлантическите курсове.

Печеливши са всички - по-малко гориво означава по-малко вредни емисии. Доволни са компаниите, както и природозащитниците. Авиационни експерти обаче са предпазливи и обясняват, че на теория няма причина идеята да не сработи, но практиката е нещо различно. Изискват се много добри пилотски умения - трябва да се поддържа постоянна скорост и височина.

Жерард Фелдзер, авиационен експерт: "Това ще доведе до проблеми, свързани с прецизността. Самолетите ще трябва да летят много точно, а и софтуерът все още не е съвсем готов. Трябва да последват и регулации."

Експериментални полети в група вече се реализират, но ще мине доста време преди проектът да заработи ефективно. Междувременно в Норвегия от догодина влиза в сила изискване част от авиогоривото да бъде на био основа. Надеждите са по този начин да се намалят емисиите на въглероден диоксид.