Влакът е навлязъл в гарата със скорост 78 км/ч , при ограничение 40 км/ч. Установено е по секунди движението на влаковата композиция, като навлизайки в отклонението, където е трябвало да изчака пътнически влак, с тази скорост е предизвикано дерайлиране. Една цистерна се е разхерметизирала, което е довело до изтичане на газ във въздуха.

Влакът е дерайлирал заради превишена скорост, категорични са от прокуратурата. Композицията навлиза в отклонението на гарата, където е трябвало да изчака пътнически влак, с близо 2 пъти над допустимата скорост. Взривът настъпва около 2 минути и половина по-късно. При последвалото преобръщане на цистерните, те се удрят помежду си, чупят се и една от тях се разхерметизира. През отвор в долната част започва интензивно изтичане под налягане на голямо количество газ. Той се разпространява във въздуха и се разнася от силния вятър, влиза през прозорците и вратите на къщите. В една от тях, в детската стая гори печка на дърва.

Румяна Арнаудова - говорител на главния прокурор
Двамата машинисти от първия локомотив са подведени под отговорност за причиняване на смърт по непредпазливост на 7 души и наранявания на 26. Те ще бъдат задържани първоначално за 72 часа с постановление на Окръжната прокуратура-Шумен. Арнаудова уточни, че Радослав Петков и Димитър Михнев са открити в психиатрично заведение в Русе, откъдето са били отведени в ареста. Ще бъде изследвано психическото им състояние, за да се установи дали са вменяеми.

Настъпването на инцидента не е само по вина на двамата машинисти отговорност, така че кръгът от обвиняеми не е изчерпан и предстоя събиране на много доказателства.

Румяна Арнаудова, говорител на главния прокурор обясни, че третият машинист засега няма да бъде обвинен, защото не е имал възможност да влияе върху скоростта. Това са първоначални становища, базирани на експертни справки, уточниха от държавното обвинение. Възложени са още много експертизи, които да изяснят пълния механизъм на катастрофата.