Върховният касационен съд намали с половин година ефективната присъда на Диян Станчев, който преди 5 години прегази на пешеходна пътека 20-годишната Лора Казанлиева. Новото му наказание е 2 години лишаване от свобода. От мотивите става ясно, че според съдиите, и прегазеното момиче носи вина, защото не се е огледало, когато тръгнало да пресича. Председателят на състава Севдалин Мавров е подписал решението с особено мнение.


Юли 2011 г. Около 5:00 ч. сутринта 20-годишната Лора Казанлиева се прибира с приятели, след празненство за рождения ѝ ден. Стъпила вече на пешеходната пътека, я връхлита мотор. С близо 90 км/час. Краят е фатален. Мотоциклетистът Деян Станчев е осъден на 2 години и половина затвор. Последната инстанция - Върховният касационен съда, обаче, намалява присъдата с 6 месеца.

Нели Петрова, майка на Лора: "Примирих се и с двете години. По-скоро се притеснявам много от мотивите, с които са намалили присъдата, защото за мен те са изключително абсурдни, грозни и защото те оскверняват не само паметта на моята дъщеря, но и много други хора, които са загинали на пешеходна пътека".

С тия мотиви означава, че всеки един човек, който тръгне да пресича на пешеходна пътека, трябва да има скоростомер.

А мотивите на съда звучат така: "Налице е съпричиняване, тъй като пострадалата, без да се огледа, е предприела пресичане, като не се е съобразила с разстоянието до приближаващото МПС. На пешеходеца не е предоставено правото да не държи сметка за приближаващите превозни средства".

Един съдия не е съгласен със своите колеги - председателят на състава Севдалин Мавров подписва решението с особено мнение.

Севдалин Мавров, председател на съдийския състав: "Не може да се изисква от пешеходците вярна преценка за всички характеристики на приближаващи МПС, които могат да рефлектират върху спирането им преди пешеходната пътека".

Винаги пешеходецът е уязвимият участник в произшествието. В същото време той има предимство, само когато върви по зебрата, но не и ако тепърва се опитва да пресече, гласи законът.

Алекси Стратиев, експерт по безопасност на движението: "Всеки пешеходец трябва да знае, че ако има намерение да стъпи пътното платно, независимо дали е пешеходна пътека, продължение на тротоара или каквото и да било". Той е длъжен да се огледа и да прецени дали автомобилите, които приближават, се движат със скорост, която би им гарантирало, че могат да спрат и могат да му дадат предимство, ако е на пешеходна пътека. В останалите случаи е по-добре да не пресича".

И докато ние се чудим как да преценим скоростта на приближаващия автомобил, цифрите са категорични. Над 180 пешеходци са загинали през изминалата година. Едва 14 от тях са били в нарушение.