Традиционните методи за реклама и влияние върху хората се изместват от класическите медии към нови пространства. В света съществуват над 23 милиона YouTube канала, а всяка секунда се качват различни видеа.

Какво е влиянието на влогърите върху техните зрители? Отговорът потърси Татяна Йорданова

На известния въпрос "Какъв искаш да станеш като пораснеш?" най-честият отговор скоро може и да не е пожарникар. А влогър. Човек, който говори пред камера и печели пари от това. Нещо като телевизия, но не съвсем.

За да стигнат новините ни до вас, зад кадър стоят всички тези монитори и екип от десетки професионалисти. А някои млади българи вече правят това по доста по-лесен начин. Само с една камера и интернет.

Аз съм Дени.
А аз съм Валери.

Те имат свои собствени канали. Единият комедиен, а другият - за мода. Имат и свое послание.

Дени, влогър: Всеки може да открие нещо от себе си във видеата, да се разпознае и ако има проблем дори да го преодолее.

Те могат да влияят на избора на зрителите си - какво да слушат, как да мислят, какво да си купят и къде да отидат. И ако успехът им се мери с фенове - техните са в хиляди. (ще изпишем на всеки от тях числата 90 000, 170 000). А би могло да се измери и в пари. Само с един рекламен клип влогър може да изкара две минимални работни заплати.

Валери Йорданова, влогър: Вече мога да кажа, че това е, което работя - само с това се занимавам изцяло.

Влиянието над хората вече е по-силно, когато е онлайн. И за това не е нужно задълбочено проучване. Достатъчен е експериментът на психолог, който изминава 15 километра с градски транспорт и брои хората, които гледат в телефона си.

Христо Монов, психолог: Преброих над 70 човека, които гледаха в екрана на своите телефони и нито един, който да чете вестник или книга.

А ние си направихме друг експеримент. Повикахме българския Карлсон, който не живее на покрива, но често снима от там. Казва се Иван, създател на най-известната фотографска страница - Етюдите на София. Обиколил е всички тайни места на столицата и се е качил на над 200 покрива. Прави го с кауза - за да покаже различната София.

Само за 24 часа снимката, която направихме беше харесана от 3500 човека и споделена от над 300.

Иван Шишиев, "Етюдите на София": Не е толкова до качествените фотографии, колкото до качественото заглавие, което хвърля човека в размисъл.

Това е обяснимо и от гледната точка на психолозите.

Христо Монов, психолог: Ние всеки ден сме в ежедневието си.

Затова искаме да отскочим в нечий друг свят. Някъде, където да избягаме от проблемите, с които ни заливат традицонните медии.

Христо Монов, психолог: Там нещата са смляни, там са много по-лесни за възприемане.
Валери Йорданова, влогър: Хората се привързват към нас.
Дени, влогър: Точно както по телевизията - чакат твоето предаване.

И изглежда бягството към онлайн реалността е лесно обяснимо. На въпроса какъв искаш да станеш като пораснеш, най-честният отговор може би е "щастлив".