Да ползваш лице назаем в мрежата става все по-често срещано явление. Според данни на експерти по киберсигурност около 7% от всички хора, които използват смарт телефони, са ставали обект на измама, свързана с кражба на самоличност.

Това е Едуардо Мартинс - 32-годишен бразилски фотограф с над 120 000 последователи в Инстаграм. Едуардо привлича погледите върху себе си със снимки от най-горещите военни точки в Близкия Изток. Може да го видите в Мосул, Газа, Рака. Фотографиите му попадат в реномирани международни издания. Всъщност Едуардо Мартинс се оказва фалшив герой. Разобличен е след разследване на Би Би Си. Образът е граден с години.

Лицето от снимките е на британски сърфист, а кадрите са крадени от истински военни фотографи, а после манипулирани със софтуер. Репортери на Би Би Си тръгват по следите на виртуалния герой, след като станало ясно, че никой от кореспондентите в Близкия Изток не е виждал този човек. Въпреки успешното разследване истинската самоличност на Мартинс остава загадка и до днес.

Според експерта в областта на дигиталния маркетинг Георги Малчев подобна кражба на самоличност се среща все по-често. Някои хора дори поддържат по 30-40 профила.

Георги Малчев, експерт по дигитален маркетинг: Наскоро на една позната ѝ откраднаха Инстаграм профила, в който има много хубави модни снимки и съдържание. Много емоционално сподели в социалните мрежи и написа хора моля помогнете. Това, което тя разбра е, че няма достъп до този профил и разбра, че е нейно съдържанието. Иначе пътеката каква е. На много хора всъщност им пишат техни познати и им казват знаеш ли, че видях твоя снимка, която се ползва за еди-какво си.

Поддържането на перфектната онлайн самоличност изисква много време и усилия, понякога струва и не малко пари. Откраднатите снимки се преработват, за да се заличат следите. Обикновено измамниците ползват лице назаем, за да се доберат до банкови сметки и лични данни.

Георги Малчев, експерт по дигитален маркетинг: Повечето измамници работят с егото на хората. Дали че са намерили най-добрата сделка, дали че имат най-добрата преценка.
Ален Попович, председател на Българската асоциация на агенциите по дигитални комуникации: HR-ите също използват много фалшиви профили, с цел да свалят информация. Практиката фалшива самоличност е доста разпространена. Липсата на дигитална култура или грамотност ни води до това да не може да не разпознаваме сигналите.

Не са малко случаите, в които се фалшифицират и фирмени профили. Измамниците разчитат на това, че много хора вярват на логото.

Ален Попович, председател на Българската асоциация на агенциите по дигитални комуникации: Моят съвет е по-голяма дигитална култура. Нека да се стараем да се ограмотим дигитално и по този начин предварително ще разпознаем тези заплахи.

Най-често фалшивите самоличности и кражбата на лични данни се използват с цел финансова измама, показват проучвания в сферата на дигиталния маркетинг.