В разгара на летния сезон, все още трудно се намира обслужващ персонал за много от хотелите във Варна и курортите. От няколко години вакантните места се заемат предимно от молдовци и украинци, които са мотивирани да работят в България. Управата на хотелите се стреми да задържи добрите кадри по всякакъв начин и за следващи сезони, тъй като това спестява време и финансови инвестиции в обучението им.

Варна

Всяка година най-много са свободните позиции за бармани, камериерки, готвачи и сервитьори. У нас не липсват желаещи да работят в туризма, но българите предпочитат да го правят в чужбина, привлечени от по-добрите условия и по-атрактивното заплащане.

От бранша смятат, че ако не се вземат спешни мерки да бъдат задържани обучените в нашите училища кадри, няма как да се реши този проблем в дългосрочен план.

Стоян Маринов, председател на Варненската туристическа камара: Започна да се случва, започна, аз наблюдавам как оферти за администратори, за бармани, за сервитьори започнаха с по 100, 150 до 200 лева от миналата, тази година да нарастват, дори по някой път вече и за дни става въпрос, за седмици една и съща фирма, която е търсила например сервитьор за 800 лева, вече пуска обява от порядъка на 900, сигурно, ако не може да намери ще повиши и над 1000 лева, така че има възможности, вярно не са големи заради краткия сезон и заради повишаващите се разходи, но работодателите трябва да намерят начин.

Работодателите трябва да намерят начин и да осигурят целогодишна заетост на по-голяма част от ключовите хора, като например да бъдат прехвърлени в зимните курорти или пък да ги ангажират с допълнителни обучения за повишаване на квалификацията.

Стоян Маринов, председател на Варненската туристическа камара: Имахме такива центрове, пращаха ги да учат допълнителни езици или да усъвършенстват езиковото си обучение, компютърни грамотности, резервационни системи, маркетингови умения, за сервитьорите подобряване на сервиза, това също е решение и тези хотелиери, които си оставят постоянен персонал, който не е зает през зимата организират подобни обучения, но за съжаление засега са само бели лястовици, отделни случаи.

Докато това не стане държавна политика, хотелиерите ще продължават са търсят квалифицирана работна ръка от Украйна и Молдова, например.

Павлин Косев, председател на Асоциацията на ресторантьорите и хотелиерите: Това, че внасяме от трети страни кадри ни облекчава и ни спасява до някаква степен, решава ни проблема до някаква степен, със сигурност трябва да се внимава тези кадри на какви позиции се слагат, защото има хотели, в които ситуации, казуси, в които не са толкова добре предвид езиковата бариера, защото ако обслужват туристи, особено български туристи, понякога българите се дразнят, когато на руски или на друг език го обслужват в България.

На прага на летния сезон: Отново недостиг на квалифицирани кадри в туризма

На прага на летния сезон: Отново недостиг на квалифицирани кадри в туризма

На прага на новия летен туристически сезон отново има недостиг на квалифицирани кадри в туризма, споделят от бранша. Търсят се сервитьори, бармани, ка...

За сега българските работодатели са доволни от чужденците, които са наели за сезона.

Владина и Валентина са от Украйна. Пристигат преди около месец във Варна по линия на стажатстка университетска програма. В момента работят като сервитьорки в хотел в курорта "Светите Константин и Елена".

Владина: Зачита ни се като практика, работим, трупаме опит, знания, опознаваме нова европейска държава. Харесва ни, хората тук са много топли и приветливи. Българските клиенти понякога сами минават на руски език, когато ги обслужваме. А понякога ние търсим сервитьор, който говори български и той ни помага на място.
Валентина: В сравнение с Украйна, тук се чувстваме повече у дома. Подкрепят ни, дават ни съвети. В момента уча в университета, специалност "Мениджмънт". За бъдеще - ще търся също такъв голям хотел с ресторант и да използвам опита, който съм натрупала тук.
Павлин Косев, председател на Асоциацията на ресторантьорите и хотелиерите: Много по-важно за един служител е работния климат, отношението и признанието от прекия му ръководител. Отношението от комплексния управител, на високо ниво мениджмънта, който е в хотела и ресторанта. Социалната политика, всички придобивки, всякакви дребни неща, които изглеждат малко смешни или твърде дребни, за служителите са много важни.

Размерът на заплатата, чуждестранните служители поставят чак на трето място.

Павлин Косев, председател на Асоциацията на ресторантьорите и хотелиерите: Трансферът на хора в ЕС няма нищо лошо и не е мръсна дума да се казва, че някои отива да живее в чужбина, свободата на този трансфер и възможност на всеки да работи където иска е нещо хубаво. Както българи отиват в чужбина, така ние вземаме от трети страни и ще работим с тях.

И тази година туризмът в България е изправен пред сложен летен сезон. За никого в бранша не е тайна, че от една страна причина е недостигът на персонал, а от друга, че туристите избират по- евтините конкурентни пазари. Големите хотели във Варна и курортите в момента са пълни. Не такова е положението в по-малките бази за летен отдих и почивка.

Сезонът ще бъде решен при записвания в последната минута, смятат хотелиерите. Това обаче ще доведе и до намаление на приходите, а голямата битка на сектора ще бъде накрая да не се излезе на червено.