Въпреки месеци на полемика и оспорване във Франция от днес в сила влиза ограничение за скоростта по второстепенните пътища в страната. То касае французите и туристите. От днес скоростта по 400 000-километровите второстепенни пътища е ограничена на 80 километра в час, предаде Франс прес. Целта на мярката е намаляване на смъртността в пътни инциденти.

Досега разрешената максимална скорост по този тип пътища беше 90 километра в час. Сега според разпоредбата тя става 80 километра в час по всички двупосочни пътища, с по едно платно във всяка посока, без централен разделител (мантинела, бариера, насип и др). На това описание отговарят 40 процента от пътищата във Франция.

Мярката бе обявена още на 9 януари. Асоциации на автомобилисти и мотоциклетисти протестираха не веднъж срещу нея. Подписани бяха петиции. Мярката бе обявена за ненужна и взета с политически цели. Парламентаристи и местни избраници от различни партии също се разбунтуваха срещу нея, защото, според тях, тя била в ущърб на селските региони, където се намират засегнатите от нея пътища. Всички тези усилия бяха напразни и правителството остана непоклатимо.

Преди въвеждането на мярката имаше медийна кампания с цел нейното популяризиране, но въпреки това 74 процента от французите казват, че са против в нея, според допитване от миналия вторник. В петък премиерът Едуар Филип каза, че намаляването на скоростта не цели да се "досажда на всички, а да се намалят случаите на смърт и на сериозни травми по пътищата". Той припомни, че миналата година при пътни инциденти във Франция са загинали 3684 души, а ранените са били 76 840.

Според правителството намаляването на скоростта с 10 километра в час ще позволи спасяването на 400 живота на година. Според властите по пътищата, които ще бъдат засегнати от мярката, са станали 55 процента от инцидентите, регистрирани миналата година.

В Италия, Испания, Португалия, Унгария, Гърция, балтийските страни, Люксембург, Словения, Хърватия, Македония, Албания, Словакия, Чехия ограничението на максималната скорост по този тип пътища е 90 километра в час. На други места в Европа скоростта е дори сведена до 70 километра в час, а на други пък е 100 километра в час, припомня Франс прес.

Най-толерантна е Германия. Там разрешената скорост по пътища с две платна извън населени места е 100 километра в час. На магистралите няма ограничения, въпреки че властите съветват да не се превишават 130 километра в час. В Австрия ограничението е 100 километра в час по пътищата и 130 километра в час на магистралите. Във Великобритания максималната скорост по пътищата с две платна е от 60 мили в час (96,6 километра в час), а на магистралите е 70 километра в час. В Ирландия скоростта е ограничена на 100 километра в час на всички национални пътища, дори и двулентовите, и на 80 километра в час по второстепенните пътища, а е 120 километра в час на магистралите. В Полша лимитът е 140 километра в час на магистрала и 90 или 100 километра в час на път.

© снимка: АРХИВ

Най-стриктни по отношение на скоростта са Швеция (70 километра в час извън градовете и 110 или 120 километра в час по магистрала). В някои области бе въведено от миналата година ограничението за 80 километра в час по двулентови пътища. В Белгия максималната скорост по двулентовите пътища бе намалена на 70 километра в час във Фландрия, но остава 90 километра в час във Валония и в Брюксел. Подобно на Франция максималната скорост на двулентови пътища е от 80 километра в час в Норвегия, Холандия, Швейцария, Дания, Финландия, Босна, Кипър и Малта.

По отношение на смъртността по пътищата Франс прес припомня, че тя е най-висока в Румъния (9,6 на 100 000 души) и в България ( 9,9 на 100 000 души). Във Франция е 5,2 на 100 000 души. Данните са на Евростат за 2015 г. В България разрешената скорост по второстепенни пътища е 90 километра в час, а в Румъния 90 до 100 километра в час. По магистралите и в двете страни скоростта е 130 километра в час, отбелязва Франс прес. Високият ръст на пътни инциденти там е приписван отчасти на лошото качество на пътната мрежа и на сторите автомобили, които са в движение там, посочва агенцията.