Първият космонавт на планетата Юрий Гагарин се разбил заедно с инструктор на изтребителя МиГ-15УТИ поради грешна команда от Земята, предаде ТАСС. Това разказа летецът и доктор на техническите науки Арсений Миронов, член на летателната комисия, включена в голямата правителствена комисия по разследване на причините за тази катастрофа. През 80-те години на миналия век той ръководеше летателно-изследователския институт „Громов“.

Гагарин загина на днешната дата преди 50 години.

Гагарин загина на 27 март 1968 г. при тренировъчен полет с учебен изтребител МиГ-15УТИ заедно с летеца-инструктор Владимир Серьогин. Самолетът им падна близо до град Киржеч във Владимировска област. Официалната версия за трагедията гласи, че извършена от летците рязка маневра довела до попадането на самолета в закрит режим на полета и до падане. Какво е предизвикало маневрата, разследването не успяло да установи.

По думите на Миронов, близо до зоната на полета на самолета на Гагарин и Серьогин изпълнявал задачи МиГ-15УТИ на летеца Андреев. Специалистът смята, че изтребителят на Гагарин попаднал в закрит режим на полета в резултат на маневра за отклоняване от внезапно забелязания сред облаците втори МиГ-15УТИ. Експертът уверява, че отговор на въпроса за причините за гибелта на първия космонавт успял да намери при многократно прочитане на елементи от разшифроването на радиобмена в първата му редакция.

Гагарин информирал, че изпълнил задача в зона 20 и поискал разрешение за завой на 320 градуса.

Арсений Миронов: Ръководителят на полета или помощникът му незабавно отговорил „Разрешавам“, но очевидно не е забелязал опасното доближаване между самолетите на Гагарин и Андреев на екрана на локатора. Ако бе изпълнил задълженията си, той е трябвало да допълни командата „Разрешавам“ с думите „Без снижаване“, наблюдавайки екрана на локатора. Думите „Без снижаване“ обаче не са произнесени.

Миронов предполага, че при правилна команда самолетът на Гагарин е щял да извърши завой на 320 градуса на височина 4200 метра над този на летеца Андреев, нямало е да се стигне до опасно доближаване между самолетите и до маневра за отклоняване.