Регионалното министерство готви нова наредба за отчитане и плащане на питейната вода. Промените вече са предложени за обществено обсъждане, съобщи зам.-регионалният министър Малина Крумова в Сутрешния блок на БНТ1.

Сред най-важните цели на новата наредба са да се ограничат кражбите на питейна вода. Предвижданите санкции са изключително тежки. Освен това, с промените се цели решаване на основния проблем в сметките за вода,така нареченият разход "общо потребление". Сега начинът, по който се извършва това плащане не е справедлив, тъй като се изчислява пропорционално на сметките за индивидуалното потребление.Така хората, които редовно си плащат, сметките са най-ощетени.

Малина Крумова, зам.-министър в МРРБ: Много често се получава така, че хора, които не плащат вода, продължават да не плащат и общо потребление, а тези, които плащат - плащат повече поради изискването да се разпределя общото потребление пропорционално. Там, където всички собственици в етажната собственост в блока са си инсталирали индивидуални водомери и те са в годност и са осигурили достъп най-малко веднъж на 12 месеца всички тези потребители се считат за добросъвестни.

Според Малина Крумова общото потребление в блока обичайно не би трябвало да надвишава 10% и съгласно новата наредба то ще бъде разпределяно по равно между етажната собственост. При условие, че всички си плащат сметките.

Малина Крумова, зам.-министър в МРРБ: Съвсем различен е случаят, когато не се осигурява достъп или има апартаменти без водомери. Това са недобросъвестни потребители, които не спазват изискванията и цялото потребление, което се различава от измереното по индивидуалните водомери на коректните потребители се разпределя по равно на тях.
При подмяна на водомерите трябва да ги сменим с такива с дистанционно отчитане

При подмяна на водомерите трябва да ги сменим с такива с дистанционно отчитане

При смяна на водомера ще трябва да го подменим с такъв с дистанционно отчитане, каза заместник-министърът на регионалното развитие Малина Крумова. Тя...

Готвените промени, както и многото жалби от потребители на ВиК услуги бяха повод омбудсманът Мая Манолова да свика широка обществена дискусия. По думите на Мая Манолова новата наредба е в интерес на ВиК операторите и неглижира интересите на гражданите.

Мая Манолова, омбудсман на България: Основната несправедливост, която се запазва в новата наредба е, че продължава порочната практика гражданите да не могат да сключат индивидуални договори с ВиК операторите. Няма и възможности за сключване на такива договори и между
Димитър Деков, Съюз за правна помощ в България: Самите дружества нямат механизъм за контакт със своите клиенти. Те не могат да достигнат не само до индивидуалния клиент , но и до етажната собственост.

Общественото обсъждане на наредбата ще продължи до 22 октомври.