НОВИНИ

​За първи път софиянци пътуваха със "зелен билет" заради мръсния въздух

За първи път софиянци пътуваха с т.нар. "зелен билет" на цена от 1 лев, след като два поредни дни превишението на фини прахови частици във въздуха беше над 200 микрограма на кубичен метър, което е 4 пъти над допустимата норма. Така Столичната община се бори със замърсения въздух в града.

Владимир Христовски
от Владимир Христовски
19:52, 28.01.2018
Чете се за: 02:29 мин.
У нас

Днес стойностите на фините прахови частици в някои райони на София достигнаха от 4 до 6 пъти над нормата. Най-мръсен е бил въздухът в Красно село, Надежда, Младост, Павлово и Дружба.

Повече от 10 000 души избраха да използват градския транспорт и да слязат от колите, като за 1 лев те можеха да се возят в цялата градска мрежа с пуснатия от Общината "зелен билет".

Много софиянци избраха да се качат на Витоша и да подишат чист планински въздух. Част от тях чуха призива на Общината да оставят колите и да стигнат до Витоша с автобус. Повод за това беше и даденото по-рано през тази седмица обещание от общината да пусне повече рейсове по линия 63 и 66. Наш екип провери дали наистина има достатъчно автобуси до Витоша.

По пътя към "Златните мостове" виждаме десетки паркирали автомобили. Малко преди крайната точка, автобусът едва успява да се провре между спрелите коли. Те са дошли преди 11 часа, защото всеки след този час е отклоняван от полицейски екип. А в автобуса настроението беше минорно. При вида на камерата, планинарите започнаха да се оплакват.

Иван Васев: Има само няколко автобуса през деня, те са от Втората световна война. Сутринта бяхме 200 души в автобуса. Не работят въжените линии, не работят автобусите. Това е пълно безобразие от страна на общината.
Антоанета Девинска: Действително бяхме прилепени един до друг, който както могъл да стъпи така. С много амортизирана техника. Целият мръсен въздух влиза тука в автобуса.
Проф. Мария Чавдарова: Ние се качихме с 66 до Алеко. На всеки завой просто блокира автобусът. Имаш чувството, че ще се разпадне.
Евгени Крусев, зам.-кмет по транспорт в Столичната община: Днес са пуснати допълнителни автобуси по линии 63 и 66. Сега ще пуснем още допълнителни, тъй като натоварването на тези линии е завишено. Хората предпочитат да се качат в планината. Ние реагираме веднага според ситуацията.

Според туристите обаче допълнителните автобуси не са достатъчни и реакцията на общината е закъсняла. Екипът ни установи още, че шофьорът на автобуса не продава зелени билети.

;
Виктор, шофьор: Зелен билет не са ни дали. Имам само от 1, 60 билети.

БНТ: Кога разбрахте, че има зелен билет?

Сега разбрах от хора, но аз нямам.

Тихомир Димитров е дошъл с автомобил, защото не може да разчита на градския транспорт. Според него интервалът на движение също е недопустим.

Тихомир Димитров: С две деца е много трудно по друг начин да се качиш.

БНТ: Автобусите не са ли алтернатива?

Сутринта ако ги бяхте видели, висяха хора по вратите. Не може такова нещо.

Според туристите трябва да има редовен транспорт до Витоша всеки ден, а не само в почивните дни. А тези софиянци, които не могат да се спасят в планината от смога, трябва да вземат специални мерки срещу мръсния въздух, особено ако са астматици и хронично болни или деца.

Д-р София Ангелова, председател на Националната асоциация по профилактика на белодробните болести: Да бъдат с плътно оплетени шалове, плътно завързани до нослетата. За да могат шаловете да изпълнят функцията на затопляне на въздуха и филтриране на частиците от друга страна.

Медиците предупреждават, че хората не трябва да си купуват медицински маски срещу смога, защото те не могат да филтрират фините прахови частици. Затова засега дебелият вълнен шал си остава единствения метод за предпазване от мръсния въздух.

Освен в София, въздухът днес е бил опасно мръсен и в Смолян, Пловдив, Перник, Благоевград, Плевен, Велико Търново и Русе.

По-рано днес писателят и журналист Юлиян Попов пусна във Фейсбук профила си карта, на която показва, че Европа е на два дроба. Той възнамерява да информира за проблема ни Жан-Клод Юнкер, който по негови думи се интересува от темата.

Според Попов Европа трудно ще се чувства заедно, докато е разделена на Европа с чист въздух и на Европа с мръсен въздух. Твърди, че разликата в степента на замърсяване на изток и запад е значителна.

Днешният ден освен с опасно мръсен въздух, отбелязва и още едно знаково събитие - 20 години от официалното пускане на метрото в София. На 28-ми януари 1998 година е пусната първата 6-километра отсечка от метростанция "Сливница" до "Константин Величков".

През годините подземната железница се разрасна до 40 километра по време на управлението на няколко правителства. Сега с метрото се возят по половин милион души дневно, а за 20 години са превозени - 2 милиарда пътници. До началото на 2020 година се очаква да бъде завършен третия лъч на подземната железница, която се строи в момента.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
20 години метро в София: От 5 метростанциите вече са 35
20 години метро в София: От 5 метростанциите вече са 35
Грипната ваканция продължава и през следващата седмица в 6 области
Грипната ваканция продължава и през следващата седмица в 6 области