Нормите за здравословен прием на витамин Д се увеличават три пъти, променят се физиологичните показания за витамин С и количеството вода, което да пием дневно. Новите съвети се основават на последните проучвания за потребностите на организма.

Сега се правят корекции във физиолологичните норми в храненето, които са определени през 2005 г. От тогава са минали 12 години и въпросът е какво толкова е станало за това време, че се променят стойностите за здравословно хранене. Нищо драматично и нищо грешно - бързам да кажа, че нищо здравословно, смятано до сега, не е станало вредно. Просто за това време са излезли доста нови проучвания за ролята, например, на Витамин Д.

Витамин Д

Стефка Петрова, Национален център по обществено здраве и анализи: Установи се че той има значителна роля по отношение на имунитета. Той е един хормон, който се оказа че при адекватен прием намалява риска от ракови заболявания.

Организмът сам си синтезира витамин Д, но изложен на слънце. Изглежда за българите това е проблем, защото изследване показва,че нивото му е крайно недостатъчно. Затова нормата в храните се вдига три пъти.

На прага на зимата и да искаме няма как да подпомогнем естествения синтез на витамин Д. Затова в Америка, например, масово обогатяват с витамин Д млякото, но тук това все още не е честа практика.

Европейският орган за безопасност на храните установява и значително по-високи потребности от Витамин С, като се имат предвид новооткритите му функции.

проф. Стефка Петрова: Ролята на този витамин за структурата на костите за превенция на доста заболявания ролята му в антиоксидантната защита на организма.

95 милиграма е нормата за жени, 110 - за мъжете. Това е това е горе-долу една червена чушка на ден или два портокала, или три кивита.

Вода

С един литър по-надолу слизат нормите за вода на ден. Оказва се, че до сега не сме имали европейско проучване за нуждите от вода, а сме използвали американските препоръки. Техният режим на хранене обаче е различен.

Вече няма да се тревожа толкова, че все не успявам да изпия препоръчителните 3,5 - 4 литра на ден. Мисля че с 2,5 ще се справя по-добре.

Въглехидрати

С 10 процента намалява и дялът на препоръчителния прием на въглехидрати в храната.

Е, това че прекаляваме със сладко си го знаем, но защо е важно да е в норма:

проф. Стефка Петрова: Когато приемът на въглехидрати е над 65 процента от енергийната стойност на храната, рискът от затвлъстяване, рискът от диабет тип 2 от ССЗ съответно се увеличава значимо.

Всички изисквания за здравословно хранене в детски градини и училищата ще трябва да бъдат съобразени с новите физиологични норми. За останалите са ориентировъчни и препоръчителни.