Малка, маневрена здрава... Кола, която е на път да преобърне представите за превозни средства. Автомобил, задвижван от водород. Не че идеята е нова, но в тази има много иновации.

Фиона Спауърс, директор по комуникациите в компания за електромобили: Наричаме я новото поколение електрическа кола, защото това е електрическа кола без батерии. Вкарвате водород в нея, чрез горивната клетка той се превръща в електричество и вода, а електричеството отива в четири мотора в четирите колела. И така се задвижва колата. Това е електромобил, но без батерии.

Автомобилът е създаден от Хюго Спауърс - предприемач от Уелс, който в продължение на две десетилетия проучвал водородния транспорт. Резултатът е с параметри, които придават на колата вид на мотивиран лекоатлет. Тегло - 580 килограма. За автомобил никак не е много. Има си и обяснение - корпусът е изграден от карбонови влакна. Двуместният модел се задвижва с литър и половина водород, достатъчен за изминаването на 480 километра. Ускорението до 100 километра в час е за 10 секунди. Създателите все още усъвършенстват модела.

Фиона Спауърс: За разлика от автомобилната индустрия, в технологичния свят, където целта е да се създаде нова технология, е много важно мнението на хората, на бъдещите клиенти. За това ние даваме нашия продукт на клиентите, да го пробват, а след това очакваме техните критики, за да можем да подобрим целия процес. Ние изработваме 20 автомобила, които клиентите ще могат да тестват за един месец. След това, благодарение на тяхната оценка, ще подобрим дизайна преди да пристъпим към производство.

Плановете на изобретателите са да създадат и водородни микробуси, които според тях ще са много удобни за доставки.

Фиона Спауърс: Тези коли са създадени, за да бъдат дълготрайни. Най-краткият живот, който им даваме, е 15 години. Но ако се поддържат добре и редовно се преглеждат в сервиз, те наистина могат да са дълготрайни. 15 години означава, че едва след този период може да започне амортизиране на колата.

С тези показатели и материали водородният модел наистина преобръща представата за коли, наложена през последните години - че за 5 години лъскавото возило започва да пее лебедовата си песен, а новият модел вече е слязъл от поточната линия и е готов да го смени.