Искали да покажат, че е възможно. Че сегашните тежкотоварните камиони могат да се движат на ток. Че магистралите могат да се електрифицират. Че камионите могат да преминават от дизелов на електрически режим и да улавят енергията от жиците с пантографи. Че инвестицията не е немислимо голяма. Че държавата, бизнесът, регионите и жителите им могат да се обединят, да получат и европейски средства от програмата за иновации и... да изградят един нов модел.

Направили са го. В Централна Швеция. По магистрала Е-16. Два километра от нея са електрифицирани. Хибридните камиони засега се движат пробно по този участък. Тестовете по първата в света електрическа линия за хибридни камиони продължават при всякакви условия.

Екипът на "Зелена светлина" лично се убеди, че студът и снегът не са пречка за успешното скачване на пантографа с жиците при скорост до 90 километра в час. Разлика в движението на камиона няма. Остава само приятното усещане от изчезване на вибрациите, когато дизеловият двигател занемее пред електрическото задвижване. На човек му се иска жиците да продължават и нататък...

МАГНУС ЕРНСТЬОМ, директор на проекта: До момента сме доказали, че това може да бъде осъществено - законово и на практика. Сега трябва да преминем на следващото ниво - да намерим бизнес модели и да разширим приложението на технологията.

Желание за прилагане и адаптиране на модела има не само в Швеция, а и в Германия, че и и отвъд Океана, в Лос Анджелис. Участниците в проекта се стремят да комуникират успешно помежду си и с всички институции и организации. Изградили са дори център за презентации, където всеки може да научи повече и да попита за всичко, което го интересува.

МАГНУС ЕРНСТЬОМ, директор на проекта: Анализираме рисковете и отношението на хората към потенциалните промени, които ще настъпят на пътя с въвеждането на новата технология. Но отчитаме, че хората гледат на промяната като на нещо нормално. Като цяло са настроени позитивно.

2022-а е годината, когато тестовете трябва да приключат. Дотогава ще има още изградени отсечки, които ще обслужват реалния пренос на стоки от производители до потребители. Какво, обаче, е накарало толкова хора да впрегнат толкова усилия и средства? Отговорът на мениджъра на проекта е кратък и светкавичен: "Желанието децата ни да дишат по-чист въздух".