Карам на батерии. Изразът, зареден някога с повече негативизъм, напоследък придобива ново значение - за положителен преход към електромобилност. Засега надпреварата за електрическия транспорт се води по пътищата - градски, а и извънградски. Само че Норвегия реши да издигне електромобилността още по-високо. В небето.

Изпълнителният директор на националната авиокомпания на северната страна заяви, че до 20 години всички кратки полети на оператора с продължитеност до час и половина трябва да се извършват от електрически самолети. Дестинациите включват вътрешните полети, както и тези до скандинавските столици.

Дръзко изказване, ще кажат онези, които не познават тежестта на норвежките планове за преход към нисковъглеродна икономика. Въпросният преход вече тече. Норвежките авиолинии от гoдини използват биогориво за полетите си. Следващият етап залага на хибридни самолети, задвижвани от подобно гориво и електрическа тяга. Той ще подготви чисто електрическите полети на къси и дори на средни разстояния.

Начинанието със сигурност е скъпо. Но освен че ще отвори нова ниша в икономиката, то ще спести голяма част от вредните емисии, причинявани от въздушния транспорт. И ще намали шума от стандартните двигатели наполовина. В Норвегия процентът на замърсяване от самолетните полети не изглежда значителен - около две и половина на сто.

Но в съчетание с мерките за развитие на електромобилността по пътищата на земята, както и използването на възобновяеми източници на енергия, преходът със сигурност ще има значителен ефект за хората и средата, която те обитават.