Електромобилът в наши дни е считан за технология от най-ново поколение. Такава, която дори пътува из Космоса, след авангардното решение на Илън Мъск да я изпрати там. Човечеството има способността да приема с широко отворени обятия сензациите на деня. Паметта му, обаче, е доста по-слаба за периодите, когато същите сензации вече са се случвали.

Ето какво е ставало преди 118 години. 38 процента от всички коли, които тогава са се движили по пътищата, са били електромобили. Първата кола на една от най-прочутите марки спортни автомобили е била електрическа. Има и още сензационни подробности за свръхновата технология в минало време.

През 1912-та 39 хиляди електромобили са кръстосвали пътищата. Е, не у нас, а по света. Електрическите коли са били предпочитани, защото не се палели трудно, не издавали силен шум, не изхвърляли зловонен дим и ускорявали бързо.

Рекордът от 1898-ма е над 80 километра в час, а някои модели можели да изминават повече от 100 мили с едно зареждане. Междуградските пътища не били особено развити, така че електромобилите били идеално средство за придвижване в градска среда.

Звучи познато и доста свременно. През 1914-та Хенри Форд и Томас Едисон съчетали интересите и постиженията. В резултат било обявено намерение за масово производство на практичен и евтин електромобил. Тук историята мълчи гузно. Не е известно какво точно е накарало Хенри Форд да се откаже от плановете си и да заложи на петролния модел.

Кой знае, обаче, какво щеше да се случи, ако електрическият беше надделял още тогава. Какъв ли въздух щяхме да дишаме? Как ли щеше да изглежда пътната инфраструктура? И как щяха да изглеждат всички коли?Вероятно като тази, която вече лети в Космоса, в преследване на най-смелите електромобилни мечти.