От днес хората с увреден слух вече могат да купуват билети без да е необходимо да бъдат с придружител или да си разменят бележки с касиерите на Централна железопътна гара-София. Това става възможно с новата услуга „видео-жестов превод“, която засега работи на две каси на гарата.

Чрез новата услуга се осигурява тристранна връзка между глухия, служителя на гишето и жестовия преводач, който се включва в реално време с видео връзка. Той казва с гласа на касиера какво иска глухият. За да бъде осигурен такъв преводач, обаче е необходимо, хората с увреден слух да заявят желанието си през мобилно приложение 24 часа преди да отидат до касата, която е обозначена със специален стикер.

Даниел Стефанов, създател на програмата: Когато дойде глух на гише, е нужно само единствено да посочи стикера. От там нататък, колегите които са на гишета, са обучени. Подават таблета и се осъществява връзката между преводача и глухия човек.

Теодор Йорданов, приема с радост новата възможност. Момчето разказва, че дълги години е изпитвал огромно затруднение да си купи билет, защото много често касиерите не разбирали какво иска. Налагало се да си разменят бележки, но въпреки това отново се случвало да остане неразбран. Според него въвеждането на видео-жестов превод е голяма стъпка напред.

Теодор Йорданов: Тази платформа за жестов превод е изключително полезна за нас, тъй като ние се притесняваме, когато трябва да комуникираме с чуващ човек. Посредством тази платформа ще се чувстваме по-спокойни.

За момента услугата се предлага на касата за предварителна продажба и гишето, на което се продават билети. Такава технология вече работи в Столичната община и в община Пловдив, предстои въвеждането ѝ в Ямбол и Велико Търново, както и на гарите във Варна и Бургас.