Обществено обсъждане на строителството на магистрала "Струма" по 5-те предложени варианта за маршрутите, по които да преминава трасето в участъка от Крупник до Кресна се проведе днес в Симитли и Кресна. Кметове и жители от двете населени места подкрепиха проекта за така наречения "източен вариант", който разделя трафика на две части - пътуващите в посока Гърция да се движат по сегашното трасе на главен път Е-79, а трафикът към София да се изнесе по нов път в планината над дефилето.

Експертите посочиха, че източният вариант е най-бързият и лесен за изграждане на АМ „Струма“. Жителите на Симитли и Кресна искат строителството да започне възможно най-бързо, за да намалеят катастрофите в дефилето. Освен това, проектът предвижда да се изградят три местни тържища - в Симитли и две в Кресна, където търговците могат да предлагат продукцията си на обособени места от по 30 декара.

Автомагистралата трябва да бъде завършена до края на програмния период. Правителството е категорично, че пари и време има само за този вариант като минус хората посочиха това, че няма да има пряк път между Кресна и Симитли, Благоевград и София, ще трябва да се обикаля магистралата, което ще удължи времето за пътуване.

Еколозите казаха, че искат трасето да се изнесе високо в планината, защото това е най-щадящият вариант за природата, а сегашният път ще стане алтернативен на магистралата.

При общественото обсъждане в Симитли кметове на населени места и жители подкрепиха източния вариант за изграждането на магистралата.

Апостол Апостолов, кмет на Симитли: "За нас е перфектен... ние ще имаме четири пътни възела, което ще даде възможност за бързо и лесно придвижване на населението на нашата община."
Благой Стефанов, кмет на село Брежани: "Има заложени връзки, така че има пътен възел „Брежани", пътен възел „Мечкул", тука има пътен възел за Симитли - три пътни възела, мисля че са достатъчни."

В Кресна също избраха източния вариант на автомагистралата. Според тях най-важното е тежкотоварният трафик от София към Кулата да се изнесе извън Кресна и да премине по заобиколен път, както е предвидено в проекта.

Николай Георгиев, кмет на община Кресна: „Най-добре е мисля и от екологична гледна точка, най-малко засягащ природата и най-добър за нашата община за бизнеса. В този вариант са обособени две територии за отдих, където възнамеряваме после, който желае от местния бизнес да се изнесе.
​Обявиха петте варианта за АМ "Струма" в Кресненското дефиле​

​Обявиха петте варианта за АМ "Струма" в Кресненското дефиле​

Петте варианта за АМ "Струма" в Кресненското дефиле обявиха АПИ и МРРБ преди обществените обсъждания с жителите на Кресна и Симитли на 11 септември.

Според жители с разделянето на магистралата на две трасета обаче няма да има друг пряк път между Кресна и Симитли.

"За мен най-удачен вариант е да има обходния маршрут до Благоевград да си седи, защото ако слизат надолу, където мислят да е детелината 3 км и обратно - 6 километра ми се увеличава отиването до Благоевград", споделя местен жител.

Еколозите пък настояват цялата автомагистрала да бъде изнесена в планината, а международният път Е-79 да остане алтернативен.

Андрей Ковачев, еколог: „Ако в момента няма време и пари да бъде изпълнен, той просто трябва да бъде разделен на две като етап на изпълнение, но това е вариантът, който трябва да бъде одобрен, иначе ние ще влезем, просто целият проект ще потъне като „Титаник".

Според проектантите вариантът за построяване на цялата автомагистрала в планината ще оскъпи проекта с над 800 милиона лева, ще отнеме повече време, а това ще навреди на местния бизнес и икономиката. България трябва да завърши строителството на автомагистрала „Струма" до 2022 година. В противен случай страната ще връща близо милиард и половина лева на Европейския съюз.

Светослав Глосов, член на Управителния съвет на АПИ: „Това е и най-евтиният вариант и най-компромисният, който се предлага. Трябва да кажем ,че време за изпълнение и извършване на автомагистрала „Струма" няма. Трябва да спазим изискванията в програмния период тя да бъде завършена".

Парите и времето според правителството стигат само за т. нар. източен вариант, при който магистралата ще бъде разделена, движението ще се редуцира, а катастрофите в един от най-опасните участъци в страната значително ще намалеят.

Община Кресна подкрепя строителството на AM “Струма” чрез разделяне на трафика

Община Кресна подкрепя строителството на AM “Струма” чрез разделяне на трафика

Общинският съвет в Кресна е приел декларация, с която подкрепя изграждането на АМ „Струма” във вариант с едно платно изнесено на изток от града, по ко...

От Българската асоциация на пострадалите от катастрофи също подкрепят този вариант, за да започне строителството на магистралата възможно най-бързо и да се намали броят на катастрофите и жертвите в Кресненското дефиле. Проектите трябва да получат оценка за въздействие върху околната среда, както и одобрение от Министерството на земеделието.