COVID-19 COVID-19 Следи тук
назад

Архитектите на София и Москва в специално интервю за БНТ

По покана на главния архитект на София арх. Здравко Здравков в София пристигна главният архитект на Москва Сергей Кузнецов. Двамата гостуваха в Сутрешния блок на БНТ в специално интервю.

от БНТ
08:25, 02.10.2018
Чете се за: 02:37 мин.
У нас

Тръгнахме по пътя на това да превръщаме градовете си от "градове на автомобилите и предприемачите" в "градове на хората", разказа главният архитект на столицата ни Здравко Здравков.

арх. Здравко Здравков: Посоката е свързана с цялостна промяна в града, която приоритизира пешеходните пространства, премахване на незаконната реклама, подреждане на града, оправяне на фасадите, премахване на кабелите.

Опитът, който има в Москва е огромен и това ни дава предимство, за да може ние взимайки доброто от техните решения да го превърнем и при нас в София, обясни още Здравков.

Велосипедната система продължава да се развива, обясни арх. Здравков и допълни, че посоката на развитие е свързана със създаване на онези липсващи звена на развитие на велосипедно придвижване, така че да се направи "велосипеден пръстен и довеждащите връзки към него".

арх. Здравко Здравков, главен архитект на София: А системата за отдаване на велосипеди под наем - в момента разработваме такава система, която да бъдат предоставени велосипеди, но не на принципа на стоянки, които са фиксирани, а да може да се вземат от определени места и посредством GPS да бъдат оставяни в други локации. И очакваме следващата година тя да заработи в София.

Сериозно ограничаване на паркирането в центъра е въведено в Москва и това е нещо, което се възприема положително от повечето хора, , разказа главният архитект на града Сергей Кузнецов. Той допълни, че намаляването и усложняването на автомобилния транспорт и паркирането дава положителен резултат в централната част на града.

арх. Сергей Кузнецов, главен архитект на Москва: Намаляха задръстванията по улиците на Москва, стана по-трудно да се паркира, но ситуацията се подобри много силно.
В София виждам един голям потенциал и трябва да кажем, че тук такъв остър проблем като в Москва преди няколко години със задръстванията липсва. Струва ми се, че София да се развива в един комфортен град би било дори по-просто като се има предвид ,че градът е по-компактен.

Много е озеленен градът и ми се струва, че в един кратък период бихте могли да постигнете много положителни промени, категоричен беше арх. Кузнецов.

;

Москва - с повече от 12 милиона жители, това е най-населеният град в Европа, най-големият и най-богатият град в Русия, един от най-скъпите градове в света, със 69 милиардери и с най-високата сграда на континента - 374-метровата Кула на Федерацията.

89-ият етаж на кулата на Федерацията - Изток. Това е най-високата открита за посещение гледна точка към Москва, а и отвъд пределите ѝ.

Кулата на Федерацията - с двата си небостъргача под имената Запад и Изток, е част от изграждания вече трето десетилетие делови център на града "Москва сити".

Екатерина Синицина, служител на Кулата на Федерацията: Сега има 14 небостъргача. Комплексът започва да се строи през 1991 г и независимо, че в Москва и Русия имаше много финансови кризи, проектът е много жизнен и продължава да се развива пред очите ни.

Досега в Москва-сити са вложени повече от 12 милиарда долара. Всеки един от небостъргачите е частна собственост, основно на нефтени или финансови компании и банки. Продажните цени на квадратен метър достигат до повече от 5000 евро.

Екатерина Синицина, служител на Кулата на Федерацията: Тук има едър бизнес, има търсене.Площите активно се дават под наем, купуват се, както за жилища, така и за офиси и за търговски цели.

Преди време датският урбанист Ян Геел беше нарекъл Москва град не за хората, а за автомобили. През последните години руската столица обаче видимо се променя. От 2014 г. насам местните власти са вложили милиарди евро в реконструкция на града по препоръки, включително на самия Геел.

Николай Гуляев, министър на спорта в правителството на Москва: Най-голямата програма за развитие на града е тази, която се отнася до историческия център - "Моята улица". Сега всички гости на града могат да се разхождат пеша напълно удобно по красиви улици. Има различни програми, които се отнасят и до транспортната инфраструктура, парковете.

С високите си цени, тежки автомобилни задръствания и големи разстояния, Москва остава труден за живеене град. Усещат го най-много хората от провинцията.

Илина Булигина, жителка на Архангелск: Тук всичко е по-скъпо - и храната, и дрехите, всичко.
Виталий, жител на Калуга: Не обичам Москва. Има твърде много суета. Да, възможностите са много, младите хора имат големи шансове да се изявят, но не бих живял в този град.

Московчани са свикнали с живота си.

Лидия Подковкина, жител на Москва: На мен Москва винаги много ми е харесвала... С кола пътувам само до вилата. А тук в града - сядаш в метрото, отваряш си вестника, четеш и пътуваш. Бързо и удобно е.

От птичи поглед проблемите по-малко личат, а и атракциите в Москва са навсякъде. Включително на върха на града, където на 89-ия етаж на Кулата на Федерацията е разположена дори мини-фабрика за сладолед...

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Ураганни ветрове оставиха без ток хиляди домакинства в Полша и Чехия
Ураганни ветрове оставиха без ток хиляди домакинства в Полша и Чехия
Подземните тайни на Москва
Подземните тайни на Москва