НОВИНИ

​Автобусните превозвачи са в стачна готовност

Причината е изграждането на тол системата за платено преминаване по пътищата на страната, която трябва да заработи от 2018 г. Според превозвачите предложените цени на километър изминато разстояние са прекалено високи. От бранша прогнозират, че са възможни фалити на фирми, както и повишение на цените на билетите.

Тихомир Игнатов
от Тихомир Игнатов
18:30, 08.04.2016
Чете се за: 01:19 мин.
У нас

Новият модел за платено преминаване по пътищата предвижда тол такси за всички превозни средства с тегло над 3.5 тона. Те ще плащат за изминато разстояние, а не както е в момента винетен стикер. За леките коли и микробуси до 3.5 тона се въвежда електронна винетка.

След въвеждане на новата система платените пътища в страната ще бъдат малко над 16 хиляди километра или близо 80% от всички пътища. Доклад на Световната банка предлага три ценови варианта - 0.12, 0.20 или 0.26 лв. на километър.

Автобусните превозвачи изчисляват, че тол таксите за отиване и връщане до Бургас на един автобус ще струват 100 лв, което означавало, че близо 15% от оборота на фирмите щял да отива за пътни такси.

Галя Топалова е председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България: Това означава, че ние трябва да минем или в сив сектор, или да прекратим тази дейност до 2018 г. Или трябва да увеличим билетите, което ще бъде нещо много драстично.

От Националното сдружение на автобусните превозвачи заявиха, че транспортният бранш е в готовност за протести от другата седмица.

Галя Топалова е председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България: С когото разговарях вчера и онзи ден почти всички казаха, че искат да правят стачки. Това са над 50-60 000 ТИР-а, това са над 20 000 автобуса, фирмите са доста. Вариантите са много. Може да спрем да пътуваме. Примерно три дни стачка да се направи. Може да е символично.

От АПИ заявиха, че предложените цени от експертите на Световната банка са само примерни.

Инж. Лазар Лазаров, председател на УС на Агенция "Пътна инфраструктура": Тези нива са, за да може да се докаже ефективността на системата.

БНТ: Тоест дали е рентабилна?

Инж. Лазар Лазаров, председател на УС на Агенция "Пътна инфраструктура": Точно така. Ние като тръгнем да правим една система трябва да имаме някакви очаквания. Дали ще са толкова, дали ще са повече, колко ни е необходимо.

Решението каква ще бъде цената ще вземе парламентът.

Инж. Лазар Лазаров, председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура": Към този момент не виждам повод за стачки поради факта, че нито са определени такси, нито са определени категории на превозните средства, които ще плащат тези такси. По никакъв начин не искаме условия, в които да им е застрашен бизнесът."

В сряда трябва да бъде обявена единната позиция на превозвачите. Те ще настояват и за по-сериозни мерки срещу разрастването на сивия сектор в бранша.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Михаил Миков: БСП стои стабилно
Михаил Миков: БСП стои стабилно
Пожар унищожи две коли във Варна
Пожар унищожи две коли във Варна