БДЖ обяви обществена поръчка за 40 нови вагона за 76 милиона лева. Модернизацията на железницата включва още ремонт на стари вагони и купуване на нови локомотиви, обясни пред "По света и у нас" транспортният министър Росен Желязков. Кога ще се возим в нови влакове вижте от репортажа на Александър Марков.

Новите мотриси на БДЖ трябва да са специално боядисани против графити, да имат електричество и безжичен интернет.

22 от вагоните ще са втора класа и ще са климатизирани и е само малка част от мащабната програма за модернизация на БДЖ, обясни пред "По света и у нас" транспортният министър Росен Желязков.

Росен Желязков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: Ние подхождаме комплексно: покупка на нови вагони, част от които ще бъдат адаптирани по изискванията за хора с увреждания, за достъпност на средата, естествено трябва да бъдат климатизирани и зимата, и лятото, това е задължително условие, защото иначе кошмарът е такъв, какъвто аз съм изпитал при пътуването си в такъв вагон.

Целта е влакът отново да стане предпочитаният транспорт. А модернизацията на БДЖ продължава и с купуването на нови локомотиви и ремонти:

Росен Желязков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията : Ремонт на 47 съществуващи пътнически вагона, немска серия, които са налични, доставка на вагони, които са в експлоатация от Дойче бан, за което също има поръчка.

През 2018 г. БДЖ е натрупало 430 000 минути закъснения, тъй като не достигат 20 локомотива на ден. Трябват нови, според синдикатите.

Петър Бунев, предс. на Синдиката на железничарите, КНСБ: Ще позволи във времето да се обслужват експресни влакове, и то най-вече за дългите разстояния - за Бургас, за Варна, за Русе.

И докато БДЖ търси локомотиви, русенска фирма създаде най-икономичния в Европа, като използвали части от стар.

Цветелин Колев- мениджър на фирма: Оригиналният двигател е от преди Втората световна война, използвал се е в дизеловите подводници на Третия райх. Докато сега инсталираният двигател е последен модел, модел 2019 година и е съобразен с екологичните стандарти на Европейския съюз.

Иначе преструктурирането на БДЖ не трябва да притеснява работещите там, обясни Желязков. Прави се, за да се управлява по-ефективно.

Росен Желязков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: Взехме решение заедно с колегите да преструктурираме цялата система на БДЖ, което ще доведе до прекратяване на дейността на Холдинга без намаляване на състава, това е важно да се знае.
Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите, КНСБ: Трудово-правните отношения се запазват, няма да има никаква промяна.

Преструктурирането трябва да е факт окончателно през 2020 г.