В Ирландия се проведе акция срещу транспортни компании във връзка с евентуалното им участие в контрабанда. Сред проверяваните фирми има и такива, регистрирани в България. От Съюза на международните превозвачи коментираха пред "По света и у нас", че компаниите от сивия сектор се регистрират у нас от чужденци и то по много на един адрес, като така се превръщат в "пощенски кутии".

Ирландската полиция и Бюрото за разследване на незаконно придобити активи предприеха серия от рейдове вчера. Претърсени са десет имота - 7 къщи, дворове и производствени цехове. Те са свързани с транспортни компании, регистрирани в България, както и в граничните окръзи Арма и Монахан.

Конфискувани са 4 джипа, документи, електронни устройства, пари в брой. Замразени са в банкови сметки с общо около 200 000 евро в тях.

Сред обискираните имоти е домът на братята Ронан и Кристофър Хюс, издирвани по подозрение в убийство и трафик във връзка с камиона с 39 мъртви виетнамци в Есекс.

От ирландската полиция полицията съобщават още, че във вторник в Дъблинското пристанище са задържани влекач и камион с покривало, регистрирани в България. Те са свързани с компанията на братята Хюс.

Според Съюза на международните превозвачи у нас съществува схема по която действат фирмите, работещи в сивия сектор. Те се регистрират от чужди граждани в България по няколко на един и същи адрес.

Емил Николов, Съюз на международните превозвачи в България: Очевидно не става въпрос за български превозвачи, просто законът го допуска, става въпрос за британски гражданин, гражданка, която има право да регистрира транспортна фирма на територията на република България съгласно европейски изисквания и регламенти.
- Какво трябва да направи човек, за да регистрира камионите си у нас?
Емил Николов, Съюз на международните превозвачи в България: Нещата не са толкова сложни, трябва да има транспортна фирма, трябва да има офис, гаражна площ, общо взето с това се изчерпват изискванията, финансово да бъде стабилна фирмата, което може да бъде доказано само и единствено с една застраховка.

Според Емил Николов, България може да осъществи контрол и този контрол винаги е бил сериозен, затова няма как да се засили още повече. но тези фирми са труднооткриваеми. По думите му, не бива всички транспортни фирми да се слагат под общ знаменател.

Операцията на ирландските служби не е свързана с разследването на случая в Есекс, целта е да се разкрият мрежи за трансграничен трафик и незаконна търговия.