Размерът на тол таксите ще зависи от екологичиня клас на камионите и броя на осите, т.е. размерът на товарите, които превозват.
За най-масовия тежкотоварен транспорт, между 3,5 и 12 т., за най-екологичните автомобили от клас Евро 5 и 6 тол таксата да е 4 ст. за километър, предлага МРРБ. За по-ниските екокласове таксата ще е между 5 и 7 стотинки за километър.
Това означава, че ТИР с клас Евро до 12 тона ще плаща по 14 лв. за разстоянието от София до Бургас. До Варна - 16 лева, а от Варна до Бургас - 4 лева.
Автобусните превозвачи, обаче, са недоволни, защото - въпреки преговорите от началото на тази година и обещанието да са извън обхвата на тол системата - те също в крайна сметка ще плащат.
Който замърсява и превозва повече, ще плаща повече. Това е принципът на новата тол система.
Най-високи тол такси ще заплащат тировете над 12 тона с много оси и стар еко клас - между 11 и 36 стотинки за километър. Така разстоянието от София до Бургас или Варна ще им струва 71-77 лв.
Георги Балабанов, Национално тол управление: Тол системата стартира с обхват от 6050 км. От общите 20 000 км, колкото е дължината на РПМ, едни 14 000 остават, така да се каже, безплатни за тежкотоварния трафик. Те там няма да плащат тол такса.
Най-недоволни от новата тол система са автобусните превозвачи, защото искаха да бъдат извадени от нея. Недоволни са и заради размера на таксите.
Държавата предлага автобусите над 12 т да плащат между 5-9 ст. за километър на автомагистрала, под 12 т - между 4 и 8 стотинки. Те сега плащат винетки.
Магдалина Милтенова, Национално сдружение на автобусните превозвачи в България: Между половин стотинка и стотинка и половина в момента заплащат превозвачите спрямо винетната такса. Ако изчислим винетната такса, която заплащаме, спрямо километрите, които изминаваме, това е между половин стотинка и стотинка, максимум стотинка и половина. Сега от нас се очаква да плащаме минимум 4 стотинки в най-добрия случай.
Според тях, заради таксите фирми ще фалират, а останалите ще вдигат цената на билетите.
Магдалина Милтенова: МРРБ и АПИ прогнозират около 7% увеличение на цените. Така че няма как това да не рефлектира върху всички стоки и услуги, не само върху билетите.
Автобусните превозвачи ще искат среща с премиера Борисов за намиране на компромис. Те заплашват с протест на 13 декември и спиране на линии от 13 януари. Тежкотоварните превозвачи засега няма да протестират, но също искат по-ниски такси.
Йордан Арабаджиев, Съюз на международните превозвачи: Бизнесът очаква приемливи тарифи от порядъка на 8-10 ст. по нашите разчети, ще бъдат напълно достатъчни да се изпълни изискването по отношение събирането на средства за поддръжка на пътищата.
Леките автомобили остават извън обхвата на системата. Те, както и досега, ще плащат с винетки: 10 лв. - уикенд винетка, 15 лв. - седмична, 30 лв. - месечна, 54 лв. - тримесечна и 97 лв. - годишна винетка.