Тол такси от 4 до 7 стотинки на километър за тежкотоварните камиони между 3,5 и 12 тона. Това предлага регионалното министерство. Тол системата трябва да заработи от март 2020 г.

Автобусните превозвачи заплашиха, че ще излязат на общонационален протест на 13 декември заради размера на таксите. Те прогнозират и увеличение на билетите за пътуващите.

Повече по темата от Александър Марков.

Размерът на тол таксите ще зависи от екологичиня клас на камионите и броя на осите, т.е. размерът на товарите, които превозват.

За най-масовия тежкотоварен транспорт, между 3,5 и 12 т., за най-екологичните автомобили от клас Евро 5 и 6 тол таксата да е 4 ст. за километър, предлага МРРБ. За по-ниските екокласове таксата ще е между 5 и 7 стотинки за километър.

Това означава, че ТИР с клас Евро до 12 тона ще плаща по 14 лв. за разстоянието от София до Бургас. До Варна - 16 лева, а от Варна до Бургас - 4 лева.

Автобусните превозвачи, обаче, са недоволни, защото - въпреки преговорите от началото на тази година и обещанието да са извън обхвата на тол системата - те също в крайна сметка ще плащат.

Който замърсява и превозва повече, ще плаща повече. Това е принципът на новата тол система.

Най-високи тол такси ще заплащат тировете над 12 тона с много оси и стар еко клас - между 11 и 36 стотинки за километър. Така разстоянието от София до Бургас или Варна ще им струва 71-77 лв.

Георги Балабанов, Национално тол управление: Тол системата стартира с обхват от 6050 км. От общите 20 000 км, колкото е дължината на РПМ, едни 14 000 остават, така да се каже, безплатни за тежкотоварния трафик. Те там няма да плащат тол такса.

Най-недоволни от новата тол система са автобусните превозвачи, защото искаха да бъдат извадени от нея. Недоволни са и заради размера на таксите.

Държавата предлага автобусите над 12 т да плащат между 5-9 ст. за километър на автомагистрала, под 12 т - между 4 и 8 стотинки. Те сега плащат винетки.

Магдалина Милтенова, Национално сдружение на автобусните превозвачи в България: Между половин стотинка и стотинка и половина в момента заплащат превозвачите спрямо винетната такса. Ако изчислим винетната такса, която заплащаме, спрямо километрите, които изминаваме, това е между половин стотинка и стотинка, максимум стотинка и половина. Сега от нас се очаква да плащаме минимум 4 стотинки в най-добрия случай.

Според тях, заради таксите фирми ще фалират, а останалите ще вдигат цената на билетите.

Магдалина Милтенова: МРРБ и АПИ прогнозират около 7% увеличение на цените. Така че няма как това да не рефлектира върху всички стоки и услуги, не само върху билетите.

Автобусните превозвачи ще искат среща с премиера Борисов за намиране на компромис. Те заплашват с протест на 13 декември и спиране на линии от 13 януари. Тежкотоварните превозвачи засега няма да протестират, но също искат по-ниски такси.

Йордан Арабаджиев, Съюз на международните превозвачи: Бизнесът очаква приемливи тарифи от порядъка на 8-10 ст. по нашите разчети, ще бъдат напълно достатъчни да се изпълни изискването по отношение събирането на средства за поддръжка на пътищата.

Леките автомобили остават извън обхвата на системата. Те, както и досега, ще плащат с винетки: 10 лв. - уикенд винетка, 15 лв. - седмична, 30 лв. - месечна, 54 лв. - тримесечна и 97 лв. - годишна винетка.