НОВИНИ

Ще измести ли електромобилът другите коли?

Норвегия се отказва от автомобилите на дизел и бензин след 2025г. Скандинавската държава ще се стреми да обнови автопарка си изцяло с електрически коли. Съпоставка с България направи репортерът ни Ирина Шуликова.

Ирина Шуликова
от Ирина Шуликова
10:01, 01.04.2016
Чете се за: 01:56 мин.
У нас

Мартин Заимов - Основател на "Българска асоциация електрически превозни средства": Там ако не се лъжа днес има 50 000 електромобила. Резултатът е, че близо 10% от всички нови.

- Каква е съпоставката с България? Колко ел. автомобила има тук?

Мартин Заимов - Основател на "Българска асоциация електрически превозни средства": В България има само няколко стотин.

Популярността на електромобилите в Норвегия е мотивирана чрез щедри финансови облекчения от цената на покупката. Шофьорите на екологични превозни средства също така използват безплатно всички пътища, които са с тол такси за колите на бензин и дизел.

Мартин Заимов - Основател на "Българска асоциация електрически превозни средства": От ценова гледна точка ако един автомобил се кара над 70 км на ден средно, то за 3-4 години разликата между цената на електромобила и на същия обикновен автомобил се изравнява заради по-малкото разходи. 2-3 лв. на 100 км струва електричеството за зареждане, с които ще ги мине тези 100 км.

- Колко най-дълъг пробег можем да направим с една добре заредена кола?

Мартин Заимов - Основател на "Българска асоциация електрически превозни средства": Новите модели могат да достигат до 150 - 200 км, втора ръка - стотина.

- Колко време се зарежда един автомобил?

Мартин Заимов - Основател на "Българска асоциация електрически превозни средства": Зависи на какво зарядно устройство. Ако го зареждате в контакта и е 24 kWh батерията, Ви трябват 5-6 часа. Ако е бързо зарядно устройство, които скоро се надявам да има на много места из България, при бързо зареждане, пак зависи от мощността на зарядната станция, но може да бъде 15 минути.

Любомир Добранов - Бизнес развитие в дружество за чисти технологии: Основното предимство е това, че когато започнеш да го караш, ти вече започваш да се чувстваш като част от една общност. Това, че ти виждаш, че ти вече си част от бъдещото развитие на автомобилостроенето, като го имаш това нещо. Едновременно с това дава много голямо спокойствие. Липсата на какъвто и да е шум помага да си много по-спокоен шофьор, много по-добре да се държиш зад волана, да не караш на газ - спирачка, да си пазиш електроенергията.

Естествено погледанхме и под капака на електромобила.

Любомир Добранов - Бизнес развитие в дружество за чисти технологии: Това, което виждате, е естествено акумулатор и тук виждате контролния блок. Това не е самият двигател, както на обикновения автомобил с вътрешно горене. Истинският двигател - електромотор в случая - е отдолу между двете колелета.

Любителите на еко колите изтъкват някои основни предимства. Едно от тях е безшумният двигател.

Мартин Заимов - Основател на "Българска асоциация електрически превозни средства": В Индия, която е много по-голяма от цяла Европа, има властово решение за това всички автомобили 2030г. да са електрически. Не виждам никаква причина България да изостава от такава гледна точка, или пък Европа да изостава.

Мартин Заимов - Основател на "Българска асоциация електрически превозни средства": От години една група ентусиасти се стараем да убедим обществото и съответно властта в това, че няма причина заради това, че очевидно сме по-малко заможни от Норвегия, но няма причина да не сме на същото ниво по отношение на чистота на въздуха, тушина, качество на живот.

Въпреки че голяма част от потребителите са добронамерени, все пак имат нужда и от насърчаване към природосъобразно поведение. В момента в България за шофьорите е по-евтино да замърсяват околната среда с превозните си средства,отколкото да използват щадящи природата автомобили, но според г-н Заимов това би било вярно само ако приемем, че здравето е безплатно.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Р. Бъчварова очаква наказанията за агресия на пътя да бъдът гласувани в НС
Р. Бъчварова очаква наказанията за агресия на пътя да бъдът гласувани в НС
Чака се политическото решение за подновяване на работата на летище Завентем
Чака се политическото решение за подновяване на работата на летище Завентем