НОВИНИ

Електронни услуги в Габрово и Велико Търново улесняват живота на гражданите

Продължаваме да търсим къде в България общините се опитват напълно да премахнат хартията при работата си с гражданите. По темата работи Николай Минков.

Николай Минков
от Николай Минков
17:41, 08.04.2016
Чете се за: 02:33 мин.
У нас

Две по-малки общини са в един географски район в Северна България. Оказва се, че всяка развива онези услуги, от които има най-голяма нужда. Във Велико Търново смело са излезли от общинската територия и успешно интегрират услугите за граждани в цялата област, като включват дори онези административни дейности, които са към държавните агенции и структури.

В Габрово пък залагат на Географската си информационна система, която дава възможност с едно кликване да получиш пълна информация за фирмите, отраслите, в които работят, брой на работниците.

Нов сайт и портал "И- сигнал" подготвят в Габрово

В Габрово от 119 услуги, 12 са напълно електронизирани. Потърсихме кмета Таня Христова, за да научим в каква посока ще се развива безхартиената община. Попадаме в разгара на дебат за визията на новия общински сайт, който ще се базира на вече функциониращата географска информационна система, ориентирана предимно към специфичния промишлен и урбанистичен характер на Габрово.

Таня Христова - кмет на Община Габрово: Имаме създадени няколко раздела, които са свързани с информация, която дава възможност на различни субекти да научат повече за съществуващите фирми в Габрово.Те могат да разберат какви и колко са фирмите специализирани в машиностроенето, с какъв капацитет разполагат, с какъв брой служители и изобщо доста интересна информация, която във времето се надгражда.

Порталът "И-сигнал" ще стартира през лятото. В него ще има актуална информация за маршрутите на сметоизвозване, зимното снегопочистване, за пердсотящи ремонти и др.

Таня Христова - кмет на Община Габрово: С тази система няма да бъде възможно да асфалтираме улица изцяло, ако знаем, че само след година или след 6 месеца ВИК Габрово възнамерява там да подмени цялостно водопровод.

Гражданите ще могат електронно да подават и информация за нередности.

Таня Христова - кмет на Община Габрово: Като ще има възможност също така да изпрати и снимков материал. Т.е. това ще бъде възможно и като приложение във времето да се използва чрез мобилните телефони.

В електронния общински портал има информации и за възникнали комунални проблеми - например ВиК авари.

Разработва се и специален електронен раздел за зелените градски зони.

Таня Христова - кмет на Община Габрово: Всеки, който желае може да научи за различните растителни видове в различните зони на нашия гард. Ако в дадения квартал има опасни дървета, те ще бъдат отбелязани с различен цвят.

Според Христова има услуги, които трудно биха се елктронизирали, като удостоверението за наследници.

Таня Христова - кмет на Община Габрово: Ако тази услуга не достатъчно сигурна и надеждна, в качеството си на съдържание и ние предоставим документ, който попадне в неправилните ръце, то тогава имотът на ваш близък може да бъде продаден.

Трудни за електронизация са и услугите, свързани с устройството на териториите.

Велико Търново е по-голям областен център от Габрово, с повече население. Закономерно и общината е значително по-натоварена. Поради тази причина електронизацията на услугите там придобива още по-ключово значение. В Старата столица всички електронни услуги са вкарани в една обща точка за достъп.

"Е-община" и "Е-регион" в услуга на гражданите от В. Търново

След Габрово идва ред и на Велико Търново. Пристигаме в информационния център на общината, където разбираме, че чрез единна точка за достъп наречена "Е-община" гражданите и фирмите могат да намерят на едно място всички 13 електронни услуги предлагане към настоящия момент от администрацията. Нужен е само компютър, лаптоп или смартфон и интернет. За дошлите на място има електронен терминал с тъчскрийн с директен достъп до "Е-общината".

Снежана Данева зам.-кмет на В. Търново: Там подробно са разписани и показани всички бланки, които трябва да се попълнят, сроковете за плащане, таксите за плащане, размерът на таксите, начина на попълване.

За да посрещнат все по-голямата нужда от административни услуги, които често излизат от компетенцията на общината, във В. Търново още миналата година поставят основите на услугата "Е-регион".

Снежана Данева заместник-кмет на В. Търново: Имаме подписан меморандум между Община В. Търново и почти всичките още 9 общини в област В.Търново, с областна администрация, с "Информационно обслужване "АД", за да може да предоставяме на място услуги, които касаят различни публични администрации.

Досега ако гражданин подаде заявление за издаване на скица или оценка на земеделска земя, то ще му се наложи да ходи освен в общината, но и в различни държавни учреждения. Сега услугата "Е-регион" му спестява тези главоболия.

Снежана Данева зам.-кмет на В. Търново: Вместо гражданинът да ходи по няколко институции наш служител прави това вместо него, за което той си заплаща определена такса.
Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Над 150 ветроходци участват в регата “Бриз”
Над 150 ветроходци участват в регата “Бриз”
Крушунските водопади край Ловеч вече са отворени за посетители
Крушунските водопади край Ловеч вече са отворени за посетители