НОВИНИ

Глад за 20 000 IT специалисти на пазара

20 хиляди софтуерни специалисти липсват на българския пазар, а фирмите се чудят как да наваксат дефицита. Данните на образователното министерство показват, че произвеждаме почти пет пъти по-малко от нуждите на пазара. Отделно университетите обучават студентите за инженери, а компаниите изпитват глад за програмисти. Къде и защо се губи пресечната точка между образованието и бизнеса и какво прави държавата за един от най-бързо развиващите се сектори.

bnt avatar logo
от Илина Бисерова
13:43, 12.04.2016
Чете се за: 02:48 мин.
У нас

Недостигът на IT специалисти е хроничен проблем, за който от години говорим, а решение все не се намира.

Стамен Кочев - Асоциация на софтуерните компании
"Проблемът е повече от хроничен и повече от 10-годишен вече. Примерно около 2000 специалисти изкарва системата на година, на нас ни трябват около 6000, това беше 2012-та".

На принципа на доминото проблемът повлиява и на една от най-големите софтуерни компании у нас, която трудно намира подходящите кадри.

Румяна Тренчева - изп.дир. на софтуерна компания
"Много е тъжно да не знаем как да задържим собствените си деца и как да развиваме тях и те да заминават, а да се опитваме да мислим, че можем да внасяме таланти, по същия начин както внасяме можем и да ги загубим".

Всяка година България губи 5% от специалистите си. А по данни на университетите всеки пети студент заминава навън. Високото заплащане не ги задържа - средната заплата на IT специалист е 6 пъти над средната за страната - около 3500 лева. Все пак добрият пример не липсва.

Елица е на 20 години. Ходи на курс по програмиране в Софтуерния университет, за да надгради наученото от бакалавърското си образование.

Елица, студентка:
Определено е предизвикателство. Аз съм доста в началото и така не съм се отчаяла още, но като цяло не е лесно определено.

Казва, че в тази област има добра реализация и затова е останала в България. Избрала я, защото иска да е независима, да разчита на себе си и като всеки млад човек -да намери баланса между работата и личния живот. Мечтае да пътува. Задачата й за днес- да създаде указател с имена и адреси. За целта вече е изписала към 40 реда.Не й се вижда трудно. Но знае, че това е само началото.

Елица, студентка:
Технологиите постоянно се развиват и езиците, чрез които се пише. И постоянно учиш нови неща.

В зародиш проблемът тръгва в детска възраст. Още докато подрастващите изкачват стълбата на основното и средното образование им липсват базови умения, които да ги подготвят за пазара, смятат специалистите.

Румяна Тренчева - изп.дир. на софтуерна компания
"Днешните деца са в състояние да програмират и те могат да програмират когато са на 10-11 години, т.е. когато едно дете е в 5-ти клас то категорично трябва да започне програмиране като език".
Стамен Кочев - Асоциация на софтуерните компании
"Не трябва да им се набива математиката е трудна, не става, особено на момиченцата, това е ужасно. във фирмите реално погледнато в нашите фирми 30-35% са жени, т.е. това не е вярно".
Румяна Тренчева - изп.дир. на софтуерна компания
"Тоест да се научим да работим по проекти, да изградим проектна култура".

От Асоциацията на софтуерните компании смятат да отидат при децата в училище на крака и да разказват за предимствата на компютърните технологии. Плановете им са след 5 години още 6000 кадри да излязат на пазара. Ако дотогава, дефицитът не се е задълбочил.

Стамен Кочев - Българска асоциация на софтуерните компании
"Реално стандартът на живот който осигуряваме тук на нашите хора и съпоставим с този в обединеното кралство".

Компаниите искат реформа в средното образование, защото на 20 студентите вече са оформени. Затова искат програмирането да се изучава от по-рано като език в училище, както е английският и френският.

Румяна Тренчева - изп.дир. на софтуерна компания
"Средното образование трябва да бъде реформирано категорично с много силен фокус върху природните науки, математика, физика".

За подготвени кадри бизнесът разчита на 20 университета в страната и на над 30 частни академии. Последните обаче дават квалификация и тесни знания за даден продукт. Университетите пък обучавали инженери, а пазарът търсел програмисти. И точка на пресичане няма.

проф. Любомир Димитров - зам.-ректор по учебната дейност
"Университетът не реагира на днешния ден, ние трябва да правим това, което ще бъде след 10 години. Трудът на програмиста е много сериозен, аз бих го сравнил с труда на миньора,това е много тежка работа, но тя е по-скоро изпълнителска. Но няма смисъл да правиш висше образование за изпълнители".

Според бизнеса и системата в някои университети е опорочена - по-силните катедри със желани специалности изкуствено издържат по-слабите. И не се разкриват нови места. Още по-притеснителни са данните на министерство на образованието - как от 2013-та досега вместо да се увеличават, бройките дори намаляват.

Стамен Кочев - Асоциация на софтуерните компании
"Самата система си играе лоша шега в университетите. Катедрите, които нямат студенти реално би трябвало да нямат и финансиране. Има някаква такава бих казал порочна система".

В Техническия университет в София годишно завършват около 500 IT специалисти. Дълго време бройките не са увеличавани, до преди две години, когато откриват нова специалност, но и от нея завършилите стават програмисти.

проф. Любомир Димитров - зам.-ректор по учебната дейност
"Те търсят програмисти, ние правим инженери, направете тази разлика, инженерът трябва да мисли. Те казват: защо не сте ги научили на това и тук винаги сме имали проблем с бизнеса, научите ги специално на този продукт, нека да кажем да използват Java. Конкретното обучение става във фирмите".

Иначе IT секторът произвежда почти 2% от икономиката на страната ни. Наскоро държавата реши да отпусне целево 600 хиляди лева за обучението на нови 300 студенти.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Депутат от БСП отива на съд за неизгодна сделка
Депутат от БСП отива на съд за неизгодна сделка
Открадната ли е култовата Стълба към небето
Открадната ли е култовата "Стълба към небето"