Броят на велосипедите по улиците расте всеки ден. С това расте и броят на катастрофите с велосипедисти - само за миналата година регистрираните инциденти са над 360. Загиналите велосипедисти са 20.

Какво е важно да знаем преди да се качим на колело в градска среда - вижте в епизода от кампанията "Пази семейството си на пътя" на БНТ и Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата".

Велосипедистите са пълноправни участници в движението. Това е ясно, има го и в закон. Въпреки правилата за движение, спорът в България кой има по-голямо право да бъде на пътя - колата или велосипеда, си остава.

Слави Кръстев, експерт приложно колоездене - СБА: Вечният диалог между шофьор на автомобил и велосипедист кой има право и кой кого трябва да пази? Според мен и единия и другия трябва да се пазят на пътя. Правилникът за движение на дясностоящия в много моменти дава право на велосипедиста на кръгово или на светофар да преминава, но моя съвет е все пак велосипедистите да изчакват автомобилите и превозните средства, когато са на кръстовище.
Румен Дунев - автомобилен състезател: Въпросът е тук, че велосипедистите, те не отговарят пред закона с регистрационни номера, документи за управление и т.н. и много често заради велосипедисти се случват много тежки катастрофи.

Реалната среда е най-важна, затова търсим съвет от признат колоездач - Борислав Йорданов. Той е на колело от дете. На година изминава около 15 000 км на велосипед. Маршрутът от връх Ком до Емине изминава на две колела за рекордно време - по-малко от 3 дни. По 600 часа на година е на велосипед, в София, между колите в агресивната градска среда.

Борислав Йорданов: Има си писани правила, колоезденето трябва да имаме основни неща по колелото, едни от най- важните неща са стопче, светлина, това е изключително важно за нощни условия, през нощта като се кара, звънец. Като коланите при автомобилите, каската може да спаси живота ни. Тя има някои специфики при слагане, не може просто да я сложите ето така на главата си и да си мислите, че сте защитени, тя трябва да се стегне и да се сложи много добре покрай ушите и като се щракне, тук трябва да има много малко разстояние, за да може да стои здраво на главата. Ако го няма това нещо, при евентуално падане ще се случи ето това.

Първо правило на колоездача - пази се сам, не разчитай на другите. Правило номер две - бъди предвидим за останалите.

Борислав Йорданов: Велосипедистите могат да са предвидими единствено, ако подават сигнали. Ако един велосипедист например завива наляво, трябва да подаде ръка наляво. Надясно, подава ръката надясно. И когато спира подава ръката нагоре. За да бъде забележим един велосипедист не е хубаво да бъде облечен с черни дрехи, задължително е да носи светлоотразителна жилетка.

Оказва се, че тези иначе прости правила могат да спасят човешки живот - признава и автомобилният състезател Румен Дунев.

Румен Дунев - автомобилен състезател: Когато на шофьора му се наложи да възприеме опасността, мозъка да изработи реакция, това време за реакция, което трябва, за да може да се предприеме съответната маневра, отнема до около осем десети от една секунда. С тази скорост автомобила преминава около 20 м. Не винаги спирачката е първото и най-добро решение. В някои от случаите, когато автомобилът има скорост с отклонение на волана и маневра заобикаляне, резултатите са по-добри, ако има пешеходец, велосипедист и някакво друго моторно превозно средство около нас може би най-добрият вариант е да се избегне пряк контакт с пешеходец или велосипедист и да се търси контакт с друг автомобил. Защото по този начин ще пострадат само ламарините и ще може да се спасят човешки животи.

Преди да излезете на улицата с колелото, следете и за техническата му изправност.

Слави Кръстев, експерт приложно колоездене -СБА: Скорости, гуми, волан, всичко трябва да бъде проверено. Педалите, курвела, както някои му казват. Всичко трябва да бъде окомплектовано, да бъде наред, зада може велосипедиста да се движи правилно и да не предизвиква ПТП.
Борислав Йорданов: Аз разбирам, когато нещо не е в изправност, защото то започва да тропа да трака, да издава неспецифични звуци. Мога например веригата ще ми е за смяна, ако започне да прескача или ако започне да ми скърцат спирачките повече, значи накладките са ми износени.

Има някои разлики между карането на колело в България и други страни в Европа. В Холандия и в Унгария например, велосипедистът е с предимство пред пешеходеца и пред автомобила.

Борислав Йорданов: В България стопчето може да свети постоянно, може и да мига. В Германия това нещо е забранено мигането на стопче. Там свети само постоянно. Има няколко причини, като една от причините е, че дразни шофьорите, другата е, че може да отключи епилепсия и третата е, че когато мига по-трудно се определя разстоянието отколкото когато свети постоянно.

Правилата за велосипедистите са разписани в закон, никой обаче не контролира тези участници в движението дали са наясно с тези правила.

Борислав Йорданов: Когато имаме светофар и за велосипедисти, ние можем да караме и през този светофар, но когато светофара е само пешеходен, ние трябва да слезем от колелото, защото един велосипедист, когато е на колело, той е водач на превозно средство, а когато го бута, той е пешеходец.

Когато решите да сте част от движението, независимо дали сте шофьор или карате колело - най-важното е да бъдете концентрирани на пътя. Дори на колело не се качвайте след употребата на алкохол, защото някъде някой ви чака да се приберете живи.