Дъщeрнитe дружecтвa БДЖ "Пътничecки прeвoзи" и БДЖ "Тoвaрни прeвoзи" щe бъдaт прeoбрaзувaни в eднoлични aкциoнeрни дружecтвa. Каква е целта и до какво ще доведе решението - в студиото на предаването "Още от деня" коментират Йордан Мирчев - бивш шеф на БДЖ и Иван Кирилов - председател на браншовата организация в КТ „Подкрепа".

Йордан Мирчев - бивш шеф на БДЖ: Това решение не решава проблемите на Българските държавни железници. Те и сега са си търговски дружества, имат си управляващи органи. Проблемите на БДЖ не са от вчера и от днес, драмата продължава и железниците потънаха още по-надолу.

Иван Кирилов също подкрепя становището на Йордан Мирчев, че българските железници няма да се подобрят с това решение. По думите му липсва компетентност в управлението на железниците.

Иван Кирилов - председател на браншовата организация в КТ „Подкрепа": Преди това преобразуване бяха извършени структурни реформи, които бяха изключително некомпетентни и неефективни.

Бившият ръководител на БДЖ смята, че услугата е на ниско ниво и не конкурентна на пазара на услуги. Според него решението не е обединение в акционерни търговски дружества.

Иван Кирилов - председател на браншовата организация в КТ „Подкрепа": Лошото менажиране е една от причините да има липса на пари. Железницата трябва да бъде оглавена от човек в системата, а не от един мениджър или няколко такива. Това е една система, която сама по себе си е изключителна и не всеки може да я управлява.

Според специалистите в бранша решението на проблема с държавните железници ще е чрез подобряване на условията на труд. Професията на железничар е непривлекателна, коментира още Иван Кирилов. Заплащането в сферата и качеството на превозната услуга са основните причини за проблемите в сферата.

Йордан Мирчев - бивш шеф на БДЖ: Липсва една дългосрочна програма за устойчиво развитие и модернизация на железопътната услуга. Няма стратегия. Пари в железниците са наливани. Над 2 млрд. за последните 10 години. Предишните казаха, че купуваме 42 влака за близо 500 млн. лева, сега казват "ще купуваме вагони втора употреба". В същото време в момента в БДЖ се доставиха 50 мотрисни влакове, 40% от тях не се движат. Това са влакова на над 15 години и сега трябва да дадем 137 млн. лева, които са 40% от цената, която платихме при доставката на тези влакове. Продадохме локомотивите евтино на едно дружество, което иска да конкурира БДЖ и да го управлява, в същото време то спечели търга за ремонт на локомотиви и то на по-висока цена.

Според тях най-сериозния проблем в железниците е липсата на модернизация и устойчиво развитие.

По думите на Иван Кирилов не трябва държавата да определя кой да управлява железницата, а идеята за придобиване на БДЖ от частно търговско дружество също няма да спомогне за подобряване на ситуацията е железниците.

Експертите смятат, че основното в управлението на БДЖ трябва да е компетентността. Кадри с необходимите качества има.

Иван Кирилов - председател на браншовата организация в КТ „Подкрепа": КТ "Подкрепа" ще продължи да се стреми да допринася за увеличаване привлекателността на професията. В противен случай ще се наложи да излезем с нашите членове и с членовете на другите синдикални организации на улицата, за да бъдем чути. Предстоят нови преговори за сключване на колективни и трудови договори, тъй като настоящия изтича през месец март идната година, в случай, че не постигнем договорености, за които говорихме за модернизация, повишаване на доходите, не е изключено да се случат различни видове протестни дейности.