Докато българското правителство работи по дългоочакваната административна реформа, от бизнеса също търсят начини да сложат край на хартията и опашките пред гишетата.

Според българска компания решението вече е в ръцете на гражданите - телефоните им.

Проф. д-р Георги Димитров - Член на УС на доставчик на квалифицирани удостоверителни услуги:
"Идеята е да дадем възможност на всеки гражданин да има в ръката си инструмент, с който той да може да си подаде данъчна декларация, да си поиска подмяна на документите в МВР - примерно свидетелство за управление на МПС, или личната карта. Да можеш да си поискаш кредит, да си отвориш банкова сметка, да сключиш застраховка. На практика всичко, само че да го направиш по електронен път."

Такава е амбицията на българска компания, която обещава да опрости ред административни услуги с мобилно приложение за електронно удостоверяване.

Приложението позволява да се идентифицирате или да подписвате документи през смартфона си със същата правна стойност както на хартия.

С него може например да изтеглите потребителски кредит.

Павел Гърчев - ръководител "Дигитално банкиране" в банка: "След като вие сте положили подпис, който реално е един клик в приложението, оттам-нататък вътрешните процеси се задействат и вие получавате парите по вашата сметка.
Хората, без да стъпват в наш офис, могат да закупят съответния продукт."

Община Бургас също предлага на гражданите да изпробват софтуера.

Руска Бояджиева, зам.-кмет по Европейски политики, околна среда, Община Бургас:
"Могат да използват към момента тази дистанционна идентификация за пет от общо 30 услуги на общината, електронни. Работим по интеграцията на това приложение и за останалите 25 услуги."

Технологията трябва да спести време, пари и хартия. Нужно е обаче да се доверите на компанията да пази личните ви данни.

За тази цел тя ги съхранява в криптиран вид, използва двуфакторна система на контрол и други инструменти за защита.

Проф. д-р Георги Димитров - Член на УС на доставчик на квалифицирани удостоверителни услуги:
"Човек, ако го е страх, че някой би могъл да има по някакъв начин достъп до устройството, може да включи всички тези бариери, така че на практика става невъзможно чуждо лице да ползва устройството."

В период на зачестили кибератаки е трудно за компаниите да гарантират абсолютна сигурност.

Но от бизнеса и държавната администрация вярват, че ползите от електронните услуги оправдават рисковете.