По данни на Пътна полиция от началото на годината са станали 140 тежки инцидента, а загиналите мотоциклетисти са 23. За цялата 2018 година в катастрофи са загинали 41 мотористи. Какви са рисковете за движещите се на две колела, какви нарушения правят и има ли толерантност между тях и шофьорите на автомобили? Отговорите вижте в репортажа от кампанията "Пази семейството си на пътя" на БНТ и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".

Те са бързи, шумни и се появяват внезапно.

Д-р Асен Цеков - неврохирург и мотоциклетист: Шофьорите не са винаги подготвени за това, че се появяваме и не ни забелязват.
Лъчезар Панков - шофьор на автомобил: Не ги очаквам. Винаги отдясно или отляво ми се появяват, между две редици коли. Има състезатели, които не може да се оправят, има и други, които по-внимателно карат.
Мария Ботева - "Пътна полиция": Много младежи, управлявайки мотоциклети, губят живота си. Смъртта настъпва най-често във възрастовата група при мотоциклетистите над 25 години.

23-ма мотоциклетисти са загинали при катастрофи от началото на годината. Сред най-честите нарушения на мотористите са каране с несъобразена скорост и неправилни маневри.

Инспектор Мария Ботева - "Пътна полиция", ГДНП: Едно от честите нарушения е навлизане в лентата за насрещно движение при маневра изпреварване и при други видове маневри - като например предприемане на завиване.

Според мотоциклетиста Георги Янчев често неправилните маневри в града се дължат на опасни кръстовища.

Георги Янчев - мотоциклетист: Много често сме свидетели на ПТП-та, при които мотористът тръгва да прави ляв завой, който не е защитен. Особено в центъра на София. Вечер слънцето, когато свети срещу очите на водача, който идва, той не го вижда. Трябва да се коригират светофарните уредби. Повече защитени леви завои, повече прегради, които да пречат на шофьорите на автомобили да правят обратни завои и непозволени маневри.
Д-р Асен Цеков - неврохирург и мотоциклетист: В градска среда друг проблем е съответно и самата инфраструктура. Камъните по пътя, пясъкът, локвите.

Асен Цеков е неврохирург, който обича високите скорости. Преживял е няколко катастрофи. Казва, че не лошото време, а самочувствието пречи на мотоциклетистите.

Д-р Асен Цеков - неврохирург и мотоциклетист: В операционната адреналинът е по-скоро стресов, тогава даваш всичко от себе си, докато на мотора адреналинът по-скоро се свързва с приятно изживяване. Големият враг на мотористите е егото, може би. Тъй като самата машина те стимулира да караш по-бързо, все по-бързо и да развиваш своите възможности.

Често, за да избегнат глоби, тези, които карат над ограниченията крият регистрационните си номера или карат без такива.

Инспектор Мария Ботева - "Пътна полиция", ГДНП: Не редки са случаите, особено напоследък се установява при проверките на полицаите, че регистрационните табели са закрити по някакъв начин. Не бива да имат такива погрешни мисли. Камерите са с високи резолюции, с достатъчно добри качества, за да може да бъде установен нарушителят, независимо от скоростта, с която е преминал покрай техническото средство.

Друго често нарушение, което отчитат от "Пътна полиция" е, че мотоциклетистите карат без задължителната защитна каска.

Инспектор Мария Ботева - "Пътна полиция", ГДНП: ЗДП задължава използването на защитна каска от водача на мотоциклета, както и от пътниците на мотоциклетите.
Д-р Асен Цеков - неврохирург и мотоциклетист: Когато возим някого на мотор, ние по закон носим изцяло отговорност за него. Поради тази причина нашият пътник трябва да е екипиран точно толкова, колкото водача.

За допълнителна защита е препоръчително да използвате и протектори.

Георги Янчев - мотоциклетист: Моят личен съвет е ръкавици да се слагат задължително, въпреки топлото време. Дори при едно ходене, когато се спънете и паднете, първото, което подпирате на земята са ръцете ви. Допълнителни якета има, които са с протекция.

Шофьори казват, че предпочитат да дават предимство на мотоциклетистите, когато ги видят в страничните огледала.

Елизабет Дамянова - шофьор на такси: Опитвам се да му дам път. Той е само на две колела, аз на 4. Винаги са ми били симпатични. Стряскат ме колоездачите, мотористите не.
Даниел Михайлов - шофьор на автомобил: Предпочитам наистина, ако видя моториста, да му дам път, нека мине. Това няма да забави моето пътуване с повече от няколко секунди.
Георги Янчев - мотоциклетист: Автомобилистите все повече ни правят път по светофарите. Виждат, че ние се измъкваме бързо. Има разбиране, има толерантност. Всеки един от нас, който кара, си е направил преценка и е видял в пътя къде да мине и как да мине. Аз моите роднини лично съм ги посъветвал като ме питат какво да правят като видят моторист, отговорът ми е: "Нищо, той си е намерил пътя, откъде да мине". Така че няма нужда вие да предприемате маневри.

И още съвети: Преди да се качите на мотора и да тръгнете на път, задължително трябва да проверите превозното средство.

Георги Янчев - мотоциклетист: Всеки да си погледне налягането на гумите. Да си провери от мястото, откъдето е тръгнал, да провери спирачната система дали работи изрядно. Защото по време на престоя на мотоциклета може да е станал някакъв проблем.

Когато тръгнете на път задължително спазвайте дистанция.

Д-р Асен Цеков - неврохирург и мотоциклетист: Поне трябва да има 5-10 метра спирачен път, за да се реагира адекватно според ситуацията, ако автомобилът внезапно спре.

Моторите не са чак толкова шумни. Ние допълнително, честно казано, ги ошумяваме, за да може да привлечем вниманието върху себе си. За да може дори да не ни видят хората да ни чуят и да реагират.

При инцидент някои пострадали разчитат на помощ от други мотористи в социалните мрежи.

Д-р Асен Цеков - неврохирург и мотоциклетист: Когато има инцидент с мотор, в нашата фейсбук група "Софийски мотористи" се пуска сигнал и всеки, който е свободен или е наблизо се отзовава и помага на пострадалия с каквото може. Първа помощ, осведомяване на близките, грижим се за мотора, каквото е необходимо. Точно по темата, преди година-две се появи идеята за курса ни за първа помощ, който провеждаме съвместно с подкрепата на ВМА. Пропорционално на растежа на мотористите се увеличават и инцидентите.

От началото на годината са станали 140 тежки пътнотранспортни произшествия по вина на мотоциклетисти. В тях са загинали 14 души.