Социолозите Първан Симеонов, Антоний Гълъбов и Юрий Асланов, журналистите Александър Андреев и Петко Георгиев коментираха предсрочните парламентарни избори в студиото на БНТ с водещ Бойко Василев.

Спокойствие в ЦИК, по-малко сигнали за купуване на вот са отбелязани в комисията, малко по-висока е избирателната активност в тези избори според социологическите агенции Алфа Рисърч и Галъп Интернешънъл, с които БНТ работи.

Антоний Гълъбов акламира повишената активност на избирателите днес, но изрази скептицизъм по отношение на данните за по-малко сигнали за купуване на гласове, смята, че това е за сметка на увеличаване на контролирания и корпоративния вот, това говори за картелизиране на този пазар на гласове, който е между 14-16 % от всички български граждани, имащи право на вот. Добрата новина е, че този пазар не се увеличава през последните 10 години, коментира социологът.

Политическият процес се прагматизира, това, което свикнахме да наричаме "купуване на вот" вече не се различава рязко от обикновеното гласуване, гласува се много утилитарно и е много неясна разликата между купен и некупен вот, отбеляза Първан Симеонов. Медийната среда става все по-лоша, в предизборна ситуация достъп до медиите получиха социологически бракониерства, в днешния ден медиите получиха фалшиви екзитполове, които със сигурност могат да попречат на някоя партия да мине бариерата, категоричен беше Първан Симеонов.

Проблемът с фалшивите проучвания няма да може да се реши с подписване с име, това е наивно решение, журналистите се подписват със собствени имена, което не им пречи да лъжат страхотно, заяви Петко Георгиев и призова хората, докато има още време, да отидат да гласуват.

Купеният вот няма как да се измери, според мене той е доста по-нисък, българското общество се научи да гласува според убеждението си и според интереса си, каза Александър Андреев.

На въпроса как така Реджеп Таийп Ердоган се превърна в главен герой на българската предизборна кампания, Александър Андреев отговори, че въпросът е комплексен, от една страна е европейската инерция, която го извади на сцената във връзка с предстоящия в Турция конституционен референдум и агресивното му поведение спрямо партньорски държави от НАТО, пародоксалното е, че се появи огледално обърнат сюжет на онова, което се разиграва между Ердоган и Западна Европа с това, което се разигра между Ердоган, неговото правителство и България.

Вижте повече във видеото.

Чужди избори стават все по-голям аргумент в българските избори. Спомняме си "синдрома Тръмп" между двата тура на нашите президентски избори, сега имаше ли синдром Холандия, попита събеседниците си Бойко Василев.

Според мене има "синдром Европа", българските избиратели, които са сред най-проевропейски настроените в ЕС, реагират така, както започва да реагира и цяла Европа, коментира Алескандър Андреев. Брекзит ги изплаши, Тръмп ги изплаши, президентските избори в Австрия преди Холандия, консолидираха и в България проевропейските нагласи, отбеляза той.

Вижте и другите мнения в студиото.

Има заличаване на фигурата на застъпника, който от името и с отговорността на политическата партия присъства някъде, и размиване образа на наблюдателя, хиляди хора минават във фигурата на наблюдатели заради някакъв тип материално стимулиране, отбеляза Антоний Гълъбов. Проблемът в Бурса и не само там е свързан точно с това, защото ако българските партии се интересуваха от нашите сънародници там, щяха да изпратят там застъпници и наблюдатели. Това е много сериозен проблем в организацията на изборите, говори за това, че българският партиен политически пейзаж не се професионализира, а се профанизира, защото не всеки български гражданин може да е наблюдател на избори, коментира социологът.

Според Александър Андреев трябва да се преосмисли гласуването на българските граждани, постоянно живеещи в чужбина. Хора с адресна регистрация извън България, които пребивават повече от 6 месеца извън нея, не би трябвало да гласуват на парламентарни, президентски и на местни избори, подчерта журналистът от Дойче Веле.

Вижте още във видеото.

Каква беше предизборната кампания?

Според социолога Юрий Асланов кампанията е била нормална, не по-специфична от друг път, протекла е при по-слаб интерес от страна на обществото.

"Мен ми се стори малко открадната тази кампания - от хората, които искаха да направят българо-турските отношения централни за нея, а те въобще не са", каза Петко Георгиев и поясни: "Абсолютно открадната кампания фокус върху хората, които се чувстват ощетени от демокрацията и хората с национални комплекси. За останалите българи в тази кампания имаше изключително малко".

Виж още във видеото.

Социолозите и журналистите коментираха първите прогнозни резултати след края на изборния ден. Според тях ГЕРБ печели пред БСП, в парламента според тях влизат още "Обединени патриоти", ДПС, "Воля" на Веселин Марешки, Реформаторкият блок е на граничните 4% и дали влиза ще стане ясно след окончателното преброяване.

Александър Андреев коментира, че много сигнали са дошли от Европа, препоръчващи гласно или негласно широка коалиция в България, за да има стабилно правителство, България да продължи да е стабилизиращ фактор в региона.

Антоний Гълъбов изрази радост, че България се е наредила в линията на Австрия, Холандия. Този национал-популизъм, този яростен антиевропейски дискурс получи отговора си от българските избиратели, подчерта социологът.