След 2024 година всички асансьори у нас ще трябва да бъдат само с автоматични врати. Това е едно от изискванията на новия европейски стандарт за безопасност и поддръжка. На този фон от бранша предупреждават, че у нас има над 100 хиляди асансьора, които не отговарят на съвременните изисквания.

От асансьорния бранш са категорични - модернизацията у нас е закъсняла. Около 30 процента от съоръженията все още нямат вградено устройство за директна връзка с техниците, което е задължително. Според разпоредбите те трябва да бъдат спрени, въпреки това санкции няма. От бранша са категорични, че модернизацията на старите асансьори трябва да продължи с поставянето на устройства за контрол на товара, за да не се се допуска претоварване. Точността на спирането също трябва да бъде подобрена.

Евгени Касабов, председател на Асоциацията на производителите на асансьори: Цената на една пълноценна реконструкция ще бъде около 30 процента от цената на един нов асансьор. Тоест от порядъка на 5 до 8 хиляди лева.

Обновеният евростандарт предвижда до 2024 година асансьорите да имат и автоматични врати. По този начин хората, които се возят, трябва да бъдат напълно изолирани и в безопасност. Такава врата може да се постави на вече работещ асансьор, което излиза около 2000 лева. В момента от бранша работят върху нова наредба за безопасна експлоатация синхронизирана с европейските стандарти.

Евгени Касабов, председател на Асоциацията на производителите на асансьори: Един асансьор дори да е напълно поддържан, произведени преди повече от 30 години, той отговаря на изисквания за безопасност отпреди 30 години.
Валентин Маринков, председател на Българската асансьорна асоциация: Ескалаторите, които днес ще станат близо 1 000, са абсолютно безнадзорни, а са съоръжения с повишена опасност.

Старите асансьори са проблем и за други европейски страни като Италия например, където има над 1 милион съоръжения. Повече от половината се нуждаят от подобрения, но от бранша признават, че липсват достатъчно инвестиции.

Масимо Бези, президент на Европейската федерация на малките и средни производители на асансьори: В момента се опитваме да изградим финансова система, която да подпомага потребителите да модернизират асансьорите. Имаме няколко национални организации, които работят в тази посока. Нужно е до подобрим безопасността.

Изследванията в Европа показват, че неточното спиране на асансьорите е основната причина за инцидентите.