Томичовият псалтир или един от най-ценните ръкописи запазен от Средновековието за първи път от няколко века пристига у нас. Ръкописът от "Втория златен век" на България се съхранява повече от век в Държавния исторически музей в Москва и сега ще бъде показан в Националния археологически музей към БАН.

Носи векове история, мъдрост и красота, самият псалтир има вековна история.

чл. кор. проф. Аксиния Джурова, изследователка на Томичовия псалтир: Вижте колко е ползван този ръкопис, вижте краищата - те говорят, че той разлистван, че той непрекъснато е бил в употреба.

Миниатюрите издават школата и времето - 1360 година, Килифаревския манастир. Пред настъплението на Османската империя намира убежище във Влахомолдавия, носи следи от Атон, незнайно как попада в Македония, където преди повече от 100 години го открива сръбския учен Симе Томич. Оставя го в най-сигурното място тогава - историческия музей в Москва. Днес псалтирът се връща в България след реставрация продължила 10 години. Специалистите я определят като изключителна.

проф. Аксиния Джурова: Най-много ми харесва това, че не са интервенирали в цвета на времето, защото времето носи своя цвят.

Поздравления за реставрация.

Емилия Шулгина, завеждащ отдел "Ръкописи": Най-трудно беше да разделим залепналите страници. Това бяха невероятни усилия да, милиметър по милиметър, за да съхраним миниатюрата там. Направихме нова подвързия, усилихме краищата, боите бяха стабилизирани.

От 40 годишното царуване на Иван Александър до наши дни са дошли само три богато илюстрирани ръкописа. Но за разлика от Манасиевата хроника и Лондонското евангелие, Томичовият псалтир не е изписан върху пергамент, а върху хартия. Което обяснява и доброто състояние на миниатюрите.

проф. Аксиния Джурова: Това е единственият от трите ръкописа, за който нямаме никакви преки указания за царския двор. От там да идва поръчката. Но по стилови белези, по иконография, по защита на основните догми, които тогава от еретиците са подложени на съмнение, както единството на Светата Троица и на трите ипостаса, всичкото това нещо свидетелства, че ръкописът е възникнал някъде в околностите на Търново и се свързва с Търновската школа.


В епохата на мистицизма, когато догмата е поставена под съмнение, се засилва нуждата от силна образна защита. Затова и някои от миниатюрите заемат цяла страница. Но нуждата от силна визуализация, идва след периода на иконоборството, когато всички илюстровани ръкописи са унищожени.

проф. Аксиния Джурова: За да се обнови византийското изкуство, за да продължи напред, то обикновено се обръща към източниците от античността. И тогава се вкарват определени елементи свързани и изобразяват се различни музи, дрехите започва да се веят, синусоидни завършеци на дрехите имат, имат и оголени ръце имат елементи, които също ги има тук в палеологовия Ренесанс.

Повечето миниатюри може да се видят в детайли в дигиталния вариант на псалтира, а оригиналът остава зад витрините до 8 декември.

Повече по темата от прякото включването на Мария Чернева за "Сутрешен блок":

Вижте повече за кампанията Пътуване в миналото